Berlingske Business

Aktier: Dansk i top og nordisk i bund i positivt europæisk marked

Folkeafstemningen i Storbritannien endte med forbliven i EU. Det var i hvert fald udgangspunktet for de stigende aktiemarkeder i Europa på afstemningsdagen torsdag.

Bookmakeren Paddy Power vurderede sent torsdag, at der var 92 pct. chance for, at briterne blev i EU.

Det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600 endte torsdag med en stigning på 1,5 pct. i indeks 346. Dermed er indekset på vej mod sin bedste uge siden 2011, hvis briterne stemmer for "remain".

- Nogle midler kommer tilbage til aktiemarkederne, men jeg vil helst dukke mig til i morgen, fredag, når vi kender resultatet, siger chef Thomas Thygesen fra SEB til Bloomberg News.

Han pointerer over for nyhedsbureauet, at de fleste investorer fortsat står på sidelinjen. Blandt aktierne var der dansk i top og bund.

Øverst blandt de 600 aktier endte Mærsk-aktierne efter meldingen om skiftet på topposten, hvor Nils Smedegaard stopper og bliver afløst af Søren Skou.

Samtidig tog investorerne godt imod den efterfølgende udmelding fra bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, der åbnede for spekulationer om opsplitning af konglomeratet, hvilket ville kalde værdier frem i lyset. Mærsk-aktien steg 11,9 pct.

Blandt de stigende aktier var også den britiske papirproducent DS Smith, der steg små 7 pct. efter positive regnskabsmeldinger.

I bunden af de kun godt 50 Stoxx 600-aktier, der faldt, lå den nordiske storbank Nordea efter at være blevet nærmest tæppebombet af sænkede anbefalinger fra flere finanshuse.

Det gjaldt blandt andet JP Morgan, Swedbank og ABG. Aktien dykkede 6 pct. på børsen i Stockholm.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen