Berlingske Business

Aktier: Dårlig årsstart fortsatte i Europa

De europæiske aktier faldt onsdag på en kombination af geopolitisk frygt - i Mellemøsten og Nordkorea - samt frygt for en vækstopbremsning i Kina, der svækkede sin valuta natten til onsdag.

Det brede Stoxx 600-indeks endte med et fald på 1,3 pct. til omkring 354 med råvareaktier og bilaktier som de mest faldende grupper grundet deres eksponering mod Kina. Tirsdag steg indekset 0,6 pct. efter at have startet året med et fald på 2,5 pct.

- Kina er helt tilbage i fokus på markedet, siger investeringschef i ABN Amro Didier Duret til Bloomberg News og tilføjer:

- Jeg vurderer, at det er en gentagelse af, hvad vi så tilbage i august. Det drejer sig om, hvad langsommere industriaktivitet betyder for resten af verden, og det er det, der gør markedsdeltagerne nervøse.

Gruppen af råvareselskaber i Stoxx 600 faldt 3,3 pct., mens gruppen af biler og biltilbehør satte sig knapt 3 pct.

Rio Tinto faldt knap 5 pct., Glencore satte sig knap 3 pct., mens BHP Billiton faldt knap 5 pct.

Olieselskaberne faldt også, efter at prisen for Brent-olie var under 35 dollar for en tønde for første gang i 11 år. Shell faldt omkring 2 pct. og BP godt 1 pct.

Blandt bilaktierne kunne man notere sig, at Peugeot faldt 5,3 pct. og Daimler omkring 3 pct., mens Fiat Chrysler faldt 5,2 pct.

Blandt andre større nedture var et fald i Dialog Semiconducter, der satte sig næsten 6 pct. Selskabets største kunde er amerikanske Apple, der ifølge Nikkei Asian Review vil reducere produktionen af sin seneste mobiltelefon i første kvartal med 30 pct. Også andre underleverandører faldt.

/ritzau/FINANS

 

Claus Mikkelsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen