Berlingske Business

Aktier: Chr. Hansen i front for fjerde rekord i træk

For fjerde dag i træk var der overvægt af stigende aktier på det danske marked torsdag.

For fjerde dag i træk var der overvægt af stigende aktier på det danske marked torsdag, og dermed nåede C20 Cap-indekset også sin fjerde lukkerekord i træk - den 26. af slagsen i 2015.

Eliteindekset steg med 1,0 pct. til 1019,71 - og helt i toppen var det ingrediensproducenten Chr. Hansen, der malede med grønt efter et flot regnskab for andet kvartal.

Generelt kører de europæiske aktier da også fortsat ud af samme spor, som generelt har præget hele 2015, hvor der har været stort opkøbsfokus i særligt europæiske aktiver.

- Vi har set en styrkelse af dollar i kølvandet af en svækkelse efter arbejdsmarkedsrapporten i fredags. Det er en af de faktorer, som europæisk økonomi fokuserer meget på. Det begunstiger de europæiske eksportører og er med til at tegne en positiv europæisk historie, siger Otto Friedrichsen, der er aktiestrateg hos Formuepleje, til Ritzau Finans.

- Derudover har Goldman Sachs været ude med en analyse, der indeholder forventning om en fornuftig stigning i fusioner og opkøb fremadrettet. Det er et resultat af, at det går bedre i Europa og ikke mindst en forventning om, at det vil komme til at gå bedre fremover. Det er også med til at understøtte de europæiske aktier, fortsætter han.


På aktiesiden stjal Chr. Hansen store dele af billedet dagen igennem. Selskabet leverede noget bedre end ventet i sit andet kvartal af regnskabsåret 2014/15, og samtidig varsles der et ekstraordinært udbytte på samlet 115 mio. euro, der udbetales i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.


Chr. Hansen omsatte for 208,8 mio. euro i andet kvartal mod ventet 199,3 mio. euro blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster steg til 52,5 mio. euro fra 45 mio. euro i det tilsvarende kvartal et år tidligere. Her havde analytikerne ventet en fremgang til 49,1 mio. euro. På bundlinjen realiserede Chr. Hansen et nettoresultat på 35,5 mio. euro mod ventet 34 mio. euro blandt analytikerne.


Der er dog delte meninger om regnskabet blandt de store analysehuse. Nordea anser opdateringen som værende klart positiv, mens Jyske Bank mener, at de gode resultater kommer som følge af blandt andet heftig lageropbygning i USA og derfor ikke er nær så positiv.

Markedet syntes dog mest enigt med Nordea i torsdagens handel, og Chr. Hansen-aktien steg med hele 6,5 pct. til rekorden 353 kr.


Også serviceselskabet ISS var i fin form med en stigning på 1 pct. til 233,60 kr., som også var lig med rekord. Rekorder var der også til Pandora og Novozymes, der steg med henholdsvis 3,5 pct. og 0,9 pct. til 671,50 kr. og 331,60 kr.


Danske Bank steg med 1,1 pct. til 190,20 kr., efter at japanske Nomura løftede sit kursmål for bankens aktie til 213 kr. fra 200 kr. og fastholdt anbefalingen "køb".

Blandt sidepapirerne var der fortsat overvældende interesse for håndboldklubben Viborg HK efter de seneste dages store opkøbsinteresse fra Hellerup Finans, der over flere omgange har købt stort ind i aktien med intention om at samle flere sportsaktiviteter under en paraply. Hellerup Finans er i forvejen hovedsponsor i fodboldklubben Lyngby BK.


Torsdag steg Viborg HK-aktien med hele 103,4 pct. til 17,90 kr. Dermed er aktien steget med 326,2 pct. på bare tre handelsdage, og markedsværdien er oppe på 11 mio. kr.


Flyselskabet SAS steg med 5,3 pct. til 13,90 kr. efter positive trafiktal for marts, hvor der var fremgang i passagertrafikken, og den valutajusterede yield var i pænt positivt terræn.

Brdr. Hartmann faldt 3,6 pct. - eller 9 kr. - til 244,50 kr. Der fragik torsdag et udbytte på netop 9 kr. per aktie, og dermed var der reelt set tale om en flad udvikling for aktien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen