Berlingske Business

Aktier: Bryggerigiganter festede næsten alene

Tirsdag blev ølgiganterne Sabmiller og AB Inbev endelig enige om betingelserne for den fusion, de så længe havde brygget på.

Det blev fejret med en kursfest for britisk-sydafrikanske Sabmiller, der steg 9,1 pct. til 39,50 pund - svarende til en usikkerhedsrabat på mere end 11 pct. i forhold til AB Inbevs bud på 44 pund. AB Inbevs aktie steg 1,7 pct.

Men ellers var der ikke megen grund til fest og grønne farver i tirsdagens europæiske aktiemarked, hvor skuffende kinesiske importtal gav anledning til bekymring og kursfald.

Det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks faldt 0,9 pct. til 358,47. Og de toneangivende indeks på de store aktiemarkeder faldt med 0,5 pct. for FTSE 100-indekset i London, med 1,1 pct. for CAC 40-indekset i Paris og med 1,0 pct. for DAX-indekset i Frankfurt.

Sabmiller placerede sig i toppen af Stoxx-indekset i følgeskab med blandt andre den tyske softwareproducent SAP, der tirsdag fremlagde kvartalstal med blandt andet en fordobling af ordreindtaget inden for satsningen i "cloud computing". Det blev fejret med en kursstigning på 5,4 pct.

I bunden af indekset med et kursdrop på 33,8 pct. lå tyske Leoni, der blandt andet producerer kabler til bilindustrien. Selskabet erkendte, at det ikke når sine indtjeningsmål for 2015, og Commerzbank mener, at varslingen ødelægger tilliden til ledelsen.

Mismodet over de kinesiske tal ramte især råvareaktierne. Den franske stålproducent Vallourec faldt 5,1 pct., skotske Weir, der servicerer mineindustrien, faldt 4,8 pct., og det schweiziske mineselskab Glencores aktie faldt 2,9 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen