Berlingske Business

Aktier: Bredt comeback efter lussinger i sidste uge

De europæiske aktier kom en smule igen mandag, efter at de fik alvorlige klø i slutningen af sidste uge, hvor særligt meldinger fra Den Europæiske Centralbank (ECB) torsdag tog fokus.

En rentenedsættelse og en forlængelse af bankens opkøbsprogram med et halvt år var ikke nok til at tilfredsstille markedet, der havde skruet forventningerne endnu højere op.

Det sendte det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks ned med 3,1 pct. torsdag, og fredag fortsatte indekset ned med 0,4 pct.

Mandag blev der dog rettet lidt op på faldene med et plus i indekset på 0,4 pct. Samtidig steg CAC 40 i Paris 0,8 pct., og DAX-indekset i Frankfurt løftedes med 1,1 pct.

- Det er et rebound. Alle vurderede nyhederne fra ECB som skuffende, og markederne havde ventet meget mere, men reaktionen var overdrevet. Markedet ser ud til at have det fint nu, siger Sören Steinert, der er aktiechef hos Quoniam Asset Management i Frankfurt, til Bloomberg News.

Det tyske biotekselskab Morphosys var ligesom danske Genmab til stede på den såkaldte ASH-konference i USA i weekenden, og her demonstrerede selskabet gode sikkerheds- og effektivitetsdata med lægemiddelkandidaten MOR202, der skal bruges til knoglemarvskræft - ganske som Genmabs Darzalex.

Det blev belønnet med en stigning på 5,9 pct. til 60,64 euro.

I Sverige gik det omvendt ikke så godt for hvidevareproducenten Electrolux, der faldt med 13,4 pct. til 207 svenske kr.

Det skete, efter at General Electric har trukket sig fra salget af selskabets hvidevaredivision til Electrolux på grund af problemer med konkurrencemyndighederne i USA.

/ritzau/FINANS

 

Mikkel Brix Kvols +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen