Berlingske Business

Aktier: Boblende tysk optimisme inspirerede til nye stigninger

Der herskede en god stemning på de europæiske aktiemarkeder tirsdag, hvor aktierne allerede efter en times handel fik en vitaminindsprøjtning fra Tyskland.

Der herskede en god stemning på de europæiske aktiemarkeder tirsdag, hvor aktierne allerede efter en times handel fik en vitaminindsprøjtning fra Tyskland.

Den tyske erhvervstillidsindikator, IFO, steg til det højeste niveau i målingens historie, og sammen med en strøm af overvejende positive regnskaber fra især USA var det med til at slå en god tone an.

Det brede Stoxx Europa 600-indeks steg 0,4 pct. trods lidt gevinsthjemtagning ud på eftermiddagen.

Vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad var blandt topscorerne efter et stærkt regnskab, der sendte aktien op med næsten 5 pct.

På brancheniveau var det især banker og råvareproducenter, der havde en god dag. Det London-noterede mineselskab Antofagasta steg med 7,7 pct., mens østrigske Raiffeisen Bank lukkede med en gevinst på 6,8 pct. oven på stærke foreløbige regnskabstal for andet kvartal.

I London festede aktionærerne i skokoncernen Jimmy Choo, efter at luksusvareproducenten Michael Kors havde fremsat købstilbud.

Michael Kors byder 230 pence per aktie eller 7,5 mia. kr. for Jimmy Choo, der af mange er kendt for sine stiletter og omtale i tv-serien "Sex and the City", hvor det er yndlingsskomærke for hovedpersonen, Carrie Bradshaw, og veninderne.

Jimmy Choo blev børsnoteret i oktober 2014 til 140 pence per aktie. Tirsdag steg aktien 17 pct. til 228,25 pence.

I den modsatte grøft fandt man den finske papir- og skovkoncern UPM-Kymmene, der faldt 7,5 pct. oven på et sløjt regnskab.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen