Berlingske Business

Aktier: Blandet afslutning på Wall Street tirsdag

De amerikanske aktier sluttede blandet tirsdag. Et storudsalg blandt biotek- og teknologi-aktierne sendte Nasdaq-indekset markant ned, mens de store selskaber i Dow Jones klarede frisag og lukkede i positivt territorium.

S&P 500-indekset lukkede tirsdag med et minus på 0,4 pct. til 1979,82, mens de tunge aktier i Dow Jones steg knap 0,1 pct. til 16.790,19. Teknologi- og biotek-aktierne i Nasdaq-indekset endte til gengæld dagen med et dyk på 0,7 pct. til 4748,36.

Omsætningen nåede mandag op på 800 mio. aktier på New York Stock Exchange, mens Nasdaq-børsen omsatte 1,8 mia. aktier.

- Markedet prøver at få vejret efter den stærke spurt over de seneste mange dage. Det vigtigste, set fra mit synspunkt, er, at markedet forsøgte en test af augusts bund, og at vi så et rekyl derfra, siger senior strateg Alan Gayle fra Ridge Worth Investments i Atlanta til Bloomberg News.

Fra nøgletalsfronten var der de første amerikanske nøgletal for oktober i form af den landsdækkende forbrugertillid fra IBD/TIPP. Indekset blev målt til 47,5 i oktober, mens der var ventet en mere beskeden stigning til 44,5 fra 42,0 i september.

Blandt sektorer i S&P 500-indekset var sundhedssektoren igen i fokus. Der var især kursfald blandt teknologivirksomheder eksponeret mod bioteksektoren. Og så dukkede den tre uger gamle sag om medicinalpriserne op igen. Biogen og Celgene faldt henholdsvis 3,7 pct. og 3,8 pct.

Til gengæld var der rift om råvareaktierne. Dupont steg hele 8 pct., efter at selskabets topchef har annonceret sin tilbagetræden sideløbende med en forøgelse af ejerandelen hos en storaktionær.

Chevron steg 3,5 pct. og Transocean Ltd. øgede godt 7 pct., mens Freeport-McMoran steg 5,8 pct.

Pepsi opjusterede før børstid forventningerne til årets resultat. Selskabet kom ud af tredje kvartal med en indtjening et godt stykke over analytikernes forventninger, og koncernen annoncerede desuden, at aktionærerne fortsat kan regne med 9 mia. dollar i udbytte i år. Aktien steg 1,3 pct.

Efter børstid leverede den amerikanske fastfoodkæde Yum Brands, der står bag blandt andet Kentucky Fried Chicken og Pizza Hut, et skuffende regnskab for tredje kvartal.

Fastfoodmastodonten måtte bide i det sure æble og se den langvarige krise i Kina forårsage endnu et skuffede kvartalsresultat. Indtjeningen fraregnet visse poster løb op i 1 dollar per aktie, hvor analytikernes estimat lød på 1,06 dollar. Yum Brands blev straffet med et kursfald faldt over 18 pct. i eftermarkedet.

Softwarevirksomheden Adobe måtte også ty til en nedjustering. Koncernen vener nu, at indtjeningen per aktie for regnskabsåret 2016 vil være 2,70 dollar mod de hidtil ventede 3,20 dollar per aktie. Adobe faldt umiddelbart over 10 pct. i eftermarkedet, men aktien rettede sig til et slutresultat på minus 3,1 pct.

Torsdag kommer Alcoa med regnskab for tredje kvartal, hvorefter sæsonen kommer rigtigt op i omdrejninger i næste uge.

De amerikanske aktiefutures handles ved 6.15-tiden dansk tid onsdag morgen med fald på omkring 0,2 pct.

/ritzau/FINANS

 

Flemming Kruhøffer +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen