Berlingske Business

Aktier: Blandet åbning i USA med olieaktier i fokus

USA-STOCKS/
ARKIVFOTO Foto:

Det amerikanske aktiemarked er åbnet en smule blandet dog med en lille pil nedad i mandagens indledende handel, efter at de amerikanske aktier steg fredag og satte rekorder endnu en gang i såvel S&P 500-indekset som i Dow Jones- og Nasdaq-indeksene.

Dow Jones scorer endnu en rekord i mandagens indledende handel og stiger 0,2 pct. til 19.792,49. S&P 500-indekset falder til gengæld 0,02 pct. til 2259,98 mens Nasdaq -papirerne åbner med et minus på 0,5 pct. i 4868,19.

Der er medvind til de amerikanske olierelaterede aktier, efter at olieprisen er steget til det højeste niveau siden 2015.

28BUSMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Det sker som følge af, at efter Opec-landene er nået til enighed om en begrænsning af olieproduktionen, og Saudi-Arabien har signaleret, at landet er villig til at skære mere i olieproduktionen end oprindelig aftalt. Samtidig har ikke-Opec-lande med Rusland i spidsen aftalt at producere mindre olie næste år for at skabe bedre balance i oliemarkedet.

Det har sendt olieprisen op med 3,4 pct. til 56,20 dollar, og de amerikanske olieselskaber Marathon Oil og ConocoPhillips stiger henholdsvis 4,9 pct. og 3,7 pct. på det amerikanske aktiemarked.

Den amerikanske flyproducent Boeing bliver også tildelt en smule opmærksomhed mandag, efter at selskabet har indgået en milliardaftale med et iransk flyselskab.

Billede

Ifølge The Financial Times har Boeing solgt 80 fly til det nationale iranske flyselskab, Iran Air, for 16,6 mia. dollar.

Boeing stiger 0,3 pct. på børsen på Wall Street.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen