Berlingske Business

Aktier: Bilproducenter endte i bunden af europæiske markeder

Tirsdagen startede med pæne stigninger på de europæiske aktiemarkeder, men i løbet af eftermiddagen var fremgangen mere afdæmpet, og ved lukketid lå flere aktieindeks i Europa med små minusser.

Blandt de toneangivende europæiske indeks steg FTSE100-indekset i London 0,2 pct., mens CAC 40-indekset i Paris og det tyske DAX-indeks i Frankfurt gik tilbage med henholdsvis 0,5 pct. og 0,8 pct.

»Det ser ud som op, at Europa vågner op og føler sig godt tilpas i forhold til risikoappetitten, men så åbner USA, og stigningerne flader ud. Meget af pessimismen hos investorerne ser ud til at stamme fra USA i øjeblikket,« siger William Hobbs, investeringschef hos Barclays, til Bloomberg News.

Vodafone belønnet

Det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks faldt ligeledes 0,1 pct., men særligt råvaresektoren og telesektoren klarede sig godt tirsdag.

I telesektoren blev det britiske teleselskab Vodafone belønnet for sit regnskab for fjerde kvartal i det skæve regnskabsår 2015/16, der viste en udvikling i serviceindtægterne, som overgik forventningerne.

Serviceindtægterne steg organisk 2,5 pct. i regnskabsårets sidste tre måneder. Analytikere havde ifølge Bloomberg News ventet en stigning på 1,5 pct. Aktien steg 1,7 pct.

Boligudvikleren Taylor Wimpey blev også sendt op med 4,7 pct. af investorerne, efter at selskabet tirsdag annoncerede en ny plan om at udbetale 300 mio. pund i ekstraordinært udbytte næste år samt at hæve det ordinære udbytte.

Bilproducenter i bunden

Bilsektoren klarede sig dårligst i Stoxx 600-indekset, hvor gruppen samlet faldt 2,9 pct.

Særligt britiske Fiat Chrysler trak ned, i kølvandet af at finanshuset Exane BNP Paribas nedjusterede anbefalingen af selskabets aktie til "underperform" fra "neutral". Bilproducenten er især eksponeret over for "leasingboblen" i USA, der snart kan briste, og selskabet har samtidig ikke gjort nok for at beskytte sig mod en nedtur, skriver banken i en kommentar. Fiat-aktien faldt 6,5 pct.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen