Berlingske Business

Aktier: Bilaktier gearer op i håb om eksportløft

BMW 3 series
Foto:

Stigningerne fik tag i de europæiske aktier mandag, da endnu en svækkelse af euro over for dollar lovede godt for virksomhedernes konkurrenceevne.

Euro bakkede mandag eftermiddag til bare 1,0566 dollar og nærmede sig dermed lavpunktet på 1,0496 dollar i marts, hvor den fælles valuta nåede det laveste niveau siden 2003.

På aktiebørserne gavnede svækkelsen blandt andre bilproducenterne, der ifølge Bloomberg News kan se frem til, at den svagere euro vil løfte eksporten.

BMW og Peugeot Citroën sluttede henholdsvis 1,8 og 3,4 pct. højere. Desuden steg Daimler med 2,8 pct., og Volkswagen sluttede over 5 pct. højere. Volkswagen-aktien er nu på det højeste kursniveau i to måneder og er steget næsten 20 pct. de seneste to uger som en modreaktion på de markante fald efter diesel-skandalen.

Blandt mandagens vindere var ligeledes minekoncernen Glencore, der lukkede 5,3 pct. højere. Verdens største mineselskab BHP Billiton faldt 1,3 pct., efter at selskabet i weekenden bekræftede, at Brasilien vil kræve op til 3,5 mia. pund i bøde og erstatning i forbindelse med et kollaps i en dæmning ved et brasiliansk mineprojekt. Kollapset kostede 13 mennesker livet - og flere er stadig i livsfare.

Minen drives af Samarco, som er et joint venture, hvor BHP og partneren Vale hver ejer 50 pct. af aktierne.

I Frankfurt lettede Lufthansa med 1,4 pct. Flyselskabet er efter en periode med strejke og aflyste flyvninger nået til enighed med en stor del af de ansatte om en ny overenskomst.

På indeksniveau steg Europa Stoxx 600-indekset med 0,5 pct. og nåede dermed det højeste niveau siden midten af august.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen