Berlingske Business

Aktier: Bilaktier bremset af kinesisk uro

Der var mindre aktiefald i det meste af Europa, da markederne lukkede mandag eftermiddag. Særligt de store bilproducenter sad fast i bakgear og var med til at trække diverse indeks nedad.

Der var mindre aktiefald i det meste af Europa, da markederne lukkede mandag eftermiddag. Særligt de store bilproducenter sad fast i bakgear og var med til at trække diverse indeks nedad.

Det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks faldt 0,5 pct., mens det tyske DAX-indeks dykkede 0,9 pct.

Gennem hele mandagens handel forholdt investorerne sig afventende forud for tirsdagens statistik for den kinesiske fremstillingssektor, PMI, der måler temperaturen i kinesiske virksomheder.

Blandt de europæiske bilproducenter, der mandag kørte i langsomt tempo, var franske Renault, der faldt 2,4 pct., mens tyske BMW og Daimler dykkede henholdsvis 0,9 pct. og 0,6 pct.

Også en række råvareselskaber med eksponering over for det kinesiske marked var hårdt ramt i mandagens handel. Nervøsiteten gik særligt hårdt ud over den finske stålproducent Outokumpu, der faldt 5,6 pct. Også Arcelormittal, der er verdens største producent af stål, faldt 4,4 pct.

- Det er en kombination af flere faktorer, der mandag rammer denne sektor: Bekymring om Kinas PMI-tal, det faktum, at den kinesiske centralbank stopper med at støtte blue-chip-aktier (toneangivende aktier, red.), og at Goldman Sachs har skåret i forventningerne til den kinesiske vækst i år, siger John Plassard, der er senioraktiehandler hos Mirabaud Securities i Geneve, til Bloomberg News.

Blandt de europæiske aktier, der klarede sig bedst i mandagens handel, var den italienske energigruppe Eni, der blev belønnet med en stigning på 1,5 pct. efter angiveligt at have opdaget et "supergigantisk" gasfelt ved Egyptens kyst.

TV: Katrine Overgaard tager pulsen på aktiemarkederne

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen