Berlingske Business

Aktier: Bekymringer over svage kinesiske data trækker ned i Asien

De asiatiske aktieinvestorer skæver mod Kina og de fortsat bekymrende data fra den kinesiske økonomi.

Tirsdag morgen har de officielle PMI-tal for såvel fremstillingssektoren som servicesektoren vist faldende tendens. Og trods en kraftig stigning i oliepriserne sent mandag ligger aktiemarkederne fortsat underdrejer tirsdag morgen.

- Investorerne er bekymrede over styrken af den globale økonomi. Selv om oliepriserne er steget, falder aktierne stadig, hvilket viser, at investorerne ikke har tillid tilbage, siger markedsstrateg Ayako Sera fra Sumitomo Mitsui Trust Bank i Tokyo til Bloomberg News.

I Tokyo vurderes den kinesiske nedturs indvirkning på den japanske økonomi.

- Vi ved, at den kinesiske økonomi svækkes, men vi ønsker at se, hvordan den decelererende påvirker de vigtigste handelspartnere, siger chefstrateg Toshihiko Matsuno SMBC Friend Securities i Tokyo til Bloomberg News.

Nikkei-indekset ligger med et fald på 1,8 pct., mens det brede Topix-indeks dropper med 1,9 pct.

På det kinesiske fastland genoptog investorerne udsalget fra tidlig morgen. Fald i de store indeks på omkring 4 pct. lagde grunden til et negativt marked, men aktierne har stabiliseret sig en del op mod frokosttid lokal tid.

- Fremstillingsindekset viser stadig, at økonomien er midt i processen med at finde en bund. Det er usandsynligt, at markedet kommer sig foreløbigt, siger portefølje manager Wu Kan fra JK Life Insurance i Shanghai til Bloomebrg News.

Shanghai Composite ligger med et minus på 1,1 pct., og CSI 300 indekset falder 1,2 pct.

Tirsdag morgen ligger de amerikanske futures med fald på 1,7 pct. i Asien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen