Berlingske Business

Aktier: Bedste aktieuge i år trods italiensk nedtur

De europæiske aktier kunne fredag sætte punktum for den bedste uge i år, efter at Den Europæiske Centralbank torsdag havde pustet ekstra liv i aktiemarkederne ved at forlænge sit opkøbsprogram for obligationer.

Europa Stoxx 600-indekset steg for femte børsdag på stribe - denne gang med 1 pct. Dermed blev det samlede afkast på 4,7 pct. i ugen.

Fremgangen skete på trods af et lille fald i Italien, hvor tre gode børsdage på stribe i banksektoren fik investorerne til at tage gevinster hjem. Ikke mindst Banca Monte dei Paschi di Siena kom i modvind, da Den Europæiske Centralbank ifølge Bloomberg afviste, at give banken nogle ekstra uger til at rejse 5 mia. euro i ny kapital.

Monte dei Paschi faldt med 10,6 pct. og trak blandt andre Unicredit med ned med 2,3 pct.

Fredagens kursraket hed meget passende Sky, efter at mediekoncernen 21st Century Fox ifølge Bloombergs oplysninger er kommet med et uformelt købstilbud. 21st Century Fox ejer i forvejen 39 pct. i Sky og er villig til at betale 1075 pence per Sky-aktie, hvilket svarer til 23,2 mia. dollar. Sky-aktien steg med 26,7 pct. til 1000 pence

Blandt fredagens positive islæt var også Electrolux, der steg 3,8 pct. Den svenske hårde hvidevareproducent kom med en prognose for markedsudviklingen i 2017, og meldingen var, at efterspørgslen vil tage til både i Europa og Nordamerika.

I Holland var Gemalto, der producerer sikkerhedssoftware, i hopla efter opkøbet af et biometri-selskab fra amerikanske 3M for 850 mio. dollar. Aktien steg 6,3 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen