Berlingske Business

Aktier: Asiatiske aktier genvinder tabt terræn under kraftig handel

JAPAN-STOCKS
Foto:

De asiatiske aktier stiger fredag morgen under stor handel og genvinder en smule tabt terræn efter en skrækkelig uge.

Det toneangivende Morgan Stanley Asia-Pacific-indeks ligger til en fremgang på 0,3 pct. med få timers handel igen på et par af regionens børser. Indekset er faldet 6 pct. de seneste fire dage og er på vej mod den værste uge siden 2011.

De kinesiske myndigheder har afsluttet 7 dages gradvise svækkelser af landets yuan, hvilket fik markederne til at vende rundt og sende aktierne i vejret under stor volatilitet.

Kinas centralbank, People's Bank of China, har sat yuans referencekurs over for dollar 0,02 pct. stærkere end torsdag, i 6,5636 yuan per dollar. Dermed er syv dages gradvise svækkelser af yuan afsluttet, og det har beroliget investorerne en smule efter torsdagens markante kursfald på 7 pct.

- Der er ingen der, kan afgøre hvad den kinesiske regering forsøger at opnå. Retningen er i det mindste at prøve at stabilisere markedet. Du er nødt til at have en vent-og-se-tilgang, siger Liu Yang, forkvinde for Atlantis Investment Management, til Bloomberg News.

Det toneangivende japanske indeks, Nikkei 225, er på vej mod en stigning på 0,3 pct., mens Topix-indekset, også i Tokyo, ligger fladt. Det australske ASX-200-indeks falder med 0,4 pct. I Taiwan er Taiex-indekset i plus med 0,6 pct., og det førende indeks i Sydkorea, Kospi, stiger 0,5 pct.

Shanghai Composite og CSI 300 oplever en fremgang på henholdsvis 2,6 og 2,9 pct. Handlen i de kinesiske aktier blev torsdag afbrudt, da markedets lukkemekanisme trådte i kraft ved kursfald på 7 pct.

Hang Seng i Hongkong ligger til et plus på 1,1 pct.

Handelsvolumen er høj på mange af regionens børser, og Hang Seng og Nikkei ligger blandt andet mere end 50 pct. højere end den gennemsnitlige handelsvolumen for de seneste 30 dage.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen