Berlingske Business

Aktier: Ambu drøner op mens Air France styrtdykker i Stoxx 600

252511228.jpg

Der er langt fra top til bund mandag middag i det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600.

Danske Ambu stryger til tops med et plus på 14,6 pct. til aktiekursen 175 kr., efter at selskabets regnskab for andet kvartal af 2017/18 har været behagelig læsning for investorerne med en pæn vækst og en opjustering for hele regnskabsåret.

Modsat går det for franske Air France, der med et fald på 11,8 pct. ligger helt i bunden af indekset, der mandag middag samlet stiger med 0,2 pct.

Air France-KLMs børslussing sker, efter at den franske økonomiminister har udtalt, at Air France risikerer at gå til grunde, hvis ikke det bliver mere konkurrencedygtigt. Det siger Frankrigs økonomiminister, Bruno Le Maire, ifølge BBC.

Og selv om den franske stat ejer 14,3 pct. af moderselskabet Air France, så har regeringen ikke tænkt sig at træde til som økonomisk redningsmand, understreger ministeren.

»Air Frances overlevelse hænger i en tynd tråd. Air France vil forsvinde, hvis det ikke gør den nødvendige indsats for at være konkurrencedygtig,« siger Bruno Le Maire.

I fredags meddelte topchefen, Jean-Marc Janaillac, at han træder tilbage. Beslutningen kom, efter selskabets medarbejdere har afvist et tilbud om forbedret løn. Luftfartsselskabet har gennem nogen tid været hårdt ramt af strejker, 13 strejkedage siden den 22. februar, og medarbejdernes afslag lægger op til fortsat konflikt.

Og så har schweiziske Nestlé betalt amerikanske Starbucks 7,15 mia. dollar i kontanter for at få rettighederne til at sælge amerikanernes kaffeprodukter. Det skal sætte gang i den schweiziske kaffeforretning, skriver Reuters.

Nestlé får rettighederne til at sælge den amerikanske kaffe verden over, og det skal være med til at holde det schweiziske selskabs position som verdens største indenfor kaffe.

Nestlé stiger 1,0 pct. mandag middag, mens Starbucks stiger med 3 pct. i det amerikanske formarked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen