Berlingske Business

Aktier: Abe-sejr løfter Nikkei til rekordstime

Der er aktiejubel i Japan mandag morgen oven på den overbevisende valgsejr til premierminister Shinzo Abes koalition i søndagens parlamentsvalg.

Det toneangivende Nikkei-indeks på Tokyo-børsen stiger for 15. handelsdag i træk, hvilket er første gang nogensinde, efter at koalitionen bestående af Abes Det Liberale Demokratiske Parti (LDP) og Komeito står til at få mindst 312 af de 465 sæder i underhuset.

Det svarer til over to tredjedele af pladserne, og dermed kan Shinzo Abe videreføre sin økonomiske politik, kendt som "abenomics", og formentlig også den relativt løse pengepolitik, der er blevet ført, siden Abe kom til i december 2012. Siden dengang er yen svækket med mere end 20 pct. ifølge Bloomberg News, hvilket hjælper de eksporttunge japanske selskaber.

Fremgangen for Nikkei er på 1,2 pct., hvilket løfter indekset til det højeste niveau siden 1996, mens det bredere Topix-indeks på samme børs stiger 0,9 pct.

Eksportselskaberne fører også an mandag med firmaer som Tokyo Electron, Yamaha, Kikkoman og Trend Micro i god gænge. Men også banksektoren var med fremme.

Generelt er aktiestemningen i Asien dog lidt mere afdæmpet, og MSCI Asia Pacific-indekset stiger kun 0,2 pct. ifølge Bloomberg News, idet især Hongkong-børsen trækker ned. Her ligger Hang Seng-indekset 0,7 pct. lavere med fald til alle underindeks. Forsikringsselskabet AIA og Volvo-producenten Geely Automobile var med til at trække ned.

Shanghai Composite og CSI 300 ligger til gengæld begge med marginale stigninger, og i Taiwan er Taiex-indekset i plus med lidt over 0,1 pct.

Det australske ASX-200-indeks falder med 0,2 pct., mens det førende indeks i Sydkorea, Kospi, ligger med et ganske småt minus.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen