Berlingske Business

Aktiemarkedet falder til ro efter Brexit

BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT
/ AFP PHOTO / ODD ANDERSEN Foto:

Efter en hektisk dag på de finansielle markeder i fredags, er der kommet ro på aktiekurserne. C20 åbner med et lille minus, mens de svenske aktier får forsinkede kurshug.

Det ledende danske aktieindeks C20 Cap falder med 1,09 procent på ugens førstehandelsdag. I bunden finder man Nordea, der er nede med 3,21 procent, mens A.P. Møller Mærsk B taber 2,34 procent af sin værdi. Måske tager investorerne noget af gevinsten hjem, efter at Mærsk i sidste uge fik voldsom medvind efter nyheden om, at CEO Niels Smedegaard Andersen, stopper på posten.

I fredags faldt C20 Cap 4,1 procent efter, at briterne havde stemt nej fortsat medlemskab af EU. Over weekenden har pundet mistet yderligere værdi i forhold til dollaren, mens investorerne fortsat søger sikkerhed i sikre aktiver som guld og yen, der har haft svage kursstigninger over weekenden.

»Det er et typisk handelsmønster. Efter en periode med masser af uro besinder investorerne sig lidt. Men der er stadig mange spørgsmål, der står åbne, så investorerne afventer, hvilke meldinger der kommer fra EU oven på Brexit,« siger Tine Choi Danielsen, der er seniorstrateg i Nordea.

Svenske tømmermænd på aktiemarkedet

De svenske investorer holdt fri i fredags, hvor de fejrede Midsommeraften, og derfor havde de fredagens store kursfald til gode. De røde tal har til gengæld gjort deres indtog i Stockholm i dag, hvor OMX Stockholm taber 5,46 af sin værdi. Ligesom i resten af Europa går det værst ud over bankaktierne.

Således taber Svenska Handelsbanken over ni procent af værdien fra morgenstunden, hvor også SEB og Nordea får drøje hug fra investorerne. Også Volvo og Skanska falder mere end syv procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen