Berlingske Business

Aktiehandlen i Danmark satte rekord i tredje kvartal

aktier
Det er ikke kun de store selskaber, som trækker læsset. Den stigende omsætning og likviditet sker også i mid- og small-cap-segmenterne, hvor omsætningen i tredje kvartal er mere end fordoblet siden 2012. Foto:

Det var rekord på det danske aktiemarked, der havde den bedste omsætning for et tredje kvartal nogensinde i 2015.

Det skriver Nasdaq Copenhagen i en pressemeddelelse fredag.

Som den eneste markedsplads i Norden har København nu en omsætning, der er på et højere niveau end før finanskrisen. Totalomsætningen i København er siden 2009 steget fra indeks 100 til 166, mens aktiviteten på Oslo Børs i samme periode er faldet fra indeks 100 til indeks 68.

- Tallene taler sit helt tydelige sprog. Der er en stille revolution i gang på det danske aktiemarked, hvor omsætning og likviditet har nået et nyt niveau. Rekorden for bedste tredje kvartal bekræfter den stærke tendens på handelsomsætning, vi har set gennem hele året, siger Bjørn Sibbern, der er administrerende direktør på den danske børs, Nasdaq Copenhagen, i pressemeddelelsen.

nasdaq

- Konsekvensen er, at København som finansiel handelsplads er sejlet forbi både Helsinki og Oslo. Det er godt nyt for dansk økonomi, danske investorer og danske børsnoterede selskaber, tilføjer han.

Det er ikke kun de store selskaber, som trækker læsset. Den stigende omsætning og likviditet sker også i mid- og small-cap-segmenterne, hvor omsætningen i tredje kvartal er mere end fordoblet siden 2012.

- Nasdaq Copenhagen har de seneste år fået de største børsnoteringer med Chr. Hansen, Pandora og ISS, som alle er strøget i C20-indekset og har tiltrukket en del international investor-interesse. Men det, vi ser nu, er, at omsætning og likviditet også skyder i vejret i mid- og small-cap, siger Bjørn Sibbern.

TV: Omsætningen på danske aktier eksploderer

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen