Berlingske Business

Årsregnskaber kan give grim aktienedtur

Årsregnskaber kan give grim aktienedtur - 1
Foto:

Selvom om man nu har forladt det værste aktieår nogensinde, og selvom 2009 begyndte med brask og bram, vil det være naivt at tro på en lys fremtid for alle aktier herfra.

Forhold som inflation, arbejdsløshed, renteniveau o.s.v. ændrer sig ikke, bare fordi kalenderen passerer nytårsaften. Det konstaterer Aktieugebrevet.

- Indtil årsregnskabssæsonen er afsluttet, bør man derfor kalkulere med muligheden for endnu en grim nedtur på aktiemarkedet, inden bunden endelig er nået, advarer ugebrevet.

Ugebrevet erindrer om, at aktiemarkedet ikke kun reagerer på fakta, men i endnu højere grad styres af forventninger.

- Det var derfor, aktiemarkedet kunne falde med ekstreme 50 pct. i 2008 samtidig med, at der faktisk blev aflagt ganske hæderlige delårsregnskaber fra de fleste selskaber.

Det forklares med den stigende frygt for, hvilke dæmoner som ville blive sluppet ud af sækken, når regnskabsåret var slut.

En lang række selskaber ganske givet ikke være i stand til at levere de lovede resultater, og det kan i værste fald trække proppen ud af aktiemarkedet igen. Der er dog også en mulighed for, at selskaberne ganske vist leverer dårligere resultater end hidtil meldt ud, men at markedet allerede har indregnet denne skuffelse i aktiekursen.

- I så fald kan vi få den specielle - og for specielt begyndere på aktiemarkedet uforståelige - situation, at et dårligt regnskab faktisk resulterer i en kursstigning, advarer ugebrevet.

Man bør frygte årsregnskaberne, advarer ugebrevet.

- Ikke fordi diverse resultater for 2008 er specielt interessante, men fordi årsregnskaberne tvinger selskaberne til at tage offentligt stilling til den fremtidige økonomiske situation, skriver ugebrevet.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen