Berlingske Business

Årets porteføljeforvalter i USA er en kvindelig sociolog

Deena Friedman
Deena Friedman, chef for amerikanske Fidelity Investments detailportefølje.

Hun udkonkurrerede alle ti industrigrupper i Standard & Poor's 500-indeks med et gennemsnitligt afkast på 10,5 pct.

Årets bedste porteføljeforvalter i USA er ikke ligefrem nogen alfahan. Det er derimod en sociologi-uddannet kvinde ved navn Deena Friedman, der er chef for amerikanske Fidelity Investments detailportefølje, skriver Bloomberg News.

På vegne af Fidelity Select Retailing Portfolio har Deena Friedman foreløbigt sikret et årligt afkast på 18,5 pct., hvilket er det højeste blandt 563 amerikanske investeringsselskaber med minimum 1 mia. dollar i pengekassen, hvoraf mindst 80 pct. af midlerne skal være placeret i USA.

Vestas vindmølle

Hun udkonkurrerede alle ti industrigrupper i Standard & Poor's 500-indeks med et gennemsnitligt afkast på 10,5 pct., mens indekset i hele 2015 ligger til et fald i størrelsesordenen 2,4 pct.

Modsat mange porteføljeforvaltere, som jagter kortsigtet profit i volatile handelsmiljøer, er Fidelity-porteføljen baseret på langsigtet tillid. Og handlen med aktier er i høj grad fokuseret på enkeltstående begivenheder, som kan afsløre sundhedstilstanden i økonomien og derved potentialet for indtjening, udbytte, pengestrømme og markedsværdi.

cccc

Ifølge Bloomberg News' seneste opgørelse holder Fidelity Select Retailing Portfolio 46 selskaber i porteføljen, som alle afhænger af amerikanske forbrugere.

Fonden har blandt andet haft store aktiebeholdninger i Netflix og Amazon, der er steget henholdsvis 140 pct. og 114 pct. i år.

- Netflix er et passende valg i jagten på langsigtede vindere med stærkt indhold, internationale muligheder og evnen til at levere elektronisk handel. Amazon er imidlertid en nøgle til forandring og kan sælge uendeligt mange produkter, siger Deena Friedman til Bloomberg News.

US-U.S.-MARKETS-HOPE-TO-RECOVER-AFTER-MAJOR-LOSSES-LAST-WEEK

Friedman har en fortid hos Morgan Stanley og Piper Jaffrey.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen