Berlingske Business

Årets bedste aktier til dato - bankerne hiver op

Minus på kontoen, minus på termometret og minus på soltimer - januar er traditionelt en måned i minus. Men det danske aktiemarked har i årets første måned trodset traditionerne og lagt sig i et varmt plus. Siden champagnepropperne poppede og kalenderbladet skiftede til 2009, er det samlede danske aktiemarked steget 2,3 pct., mens de udenlanske artsfæller stadig må se sig i selv i minus. Fem banker har lagt sig i top over januars største stigninger.

Det toneangivende C20-indeks er ligeledes i plus med 3,4 pct. ført an af Sydbank, der er steget knap 20 pct.

Pladsen for største 2009-afkast til dato tilfalder den kriseramte bank Amagerbanken. Banken fik i 2008 fræset mere end 90 pct. af kursværdien af, men er siden nytår steget 93,1 pct.

- Den pris banken blev handlet til sidste år har haft indregnet en stor konkurssandsynlighed. Sådan har det ikke været for de andre banker. Da markedet nu spekulerer i, at bankpakke II vil redde Amagerbanken, stiger den mere end de andre banker, hvor der ikke har været indregnet en tilsvarende konkurssandsynlighed, siger analytiker i Handelsbanken Jacob Brink, der samtidig understreger, at aktien stadig er billig i forhold til de andre bank-aktier.

På andenpladsen over årets største stigninger ligger Green Wind Energy, der er steget med 80,6 pct. Som nummer tre ligger endnu en af de kriseramte banker, Fionia Bank, der i januar har oplevet en stigning på 66,7 pct. Endnu tre banker indfinder sig på top 10 over de mest gevinstgivende aktier i år - Bonusbanken, der stiger 60 pct. til kurs 0,72 kr., Sparekassen Faaborg med en stigning på 40,91 pct. og Aarhus Lokalbank med 34,62 pct.

Samme gevinsttendens gør sig gældende i C20-indekset, hvor Sydbank lægger sig øverst med en januarstigning på 19,16 pct. Danske Bank ligger med en stigning på 11,6 pct på en fjerdeplads, og finansaktier har i det hele taget rettet sig fra de lave niveauer, de blev handlet til i december, forklarer analysechef i Sydbank Bjørn Schwartz.

- At det går godt for finansaktierne, skal ses i lyset af, at det gik skidt sidste år med kursfald på op mod 80 pct. Nu mener nogle investorer, at det var en overreaktion og ser nu, at det ikke går så skidt. Derfor har man valgt at tage de positive briller på i forventning om, at tingene vender i andet halvår, siger han til RB-Børsen.

Storbanken Nordea rider dog ikke med på plusbølgen og afslutter årets første måned med et minus på knap 18 pct. og på den absulutte sidste plads i C20.

- Nordea klarede sig formidabelt godt i 2008 i forhold til andre nordiske bankaktier, og det skal man have med i sin betragtning. Investorerne mener ikke, at Nordeas aktiekurs kan blive ved med at ligge så højt, fordi de også må være ramt af den økonomiske nedtur. I investorernes tankesæt betyder, at de sælger deres Nordea-aktier og køber andre bank-aktier for pengene, fordi de er faldet mere end Nordea, forklarer Bjørn Schwartz.

Plustendensen for de danske aktier vil også gøre sig gældende ved årets udgang, forklarer han, dog med et dyk til under minusstregen i den kommende regnskabssæson.

Årets 10 bedste aktier til dato: Selskaber: Procentændring: 1) Amagerbanken 93,14 2) Green Wind Energy 80,56 3) Fionia Bank 66,67 4) Lastas 61,39 5) Bonusbanken 60,00 6) Sparekasssen Faaborg 40,91 7) Auriga 35,00 8) Aarhus Lokalbank 34,62 9) Neurosearch 34,62 10) Olicom 33,33

C20-indeksets udvikling siden årsskiftet: Selskaber: Procentændring: 1) Sydbank 19,16 2) NKT 18,25 3) Genmab 13,93 4) Danske Bank 11,59 5) Novo Nordisk 10,38 6) Novozymes 10,27 7) Carlsberg 8,91 8) Lundbeck 6,86 9) Trygvesta 5,49 10) DSV 4,59 11) Norden 2,84 12) Maersk A -1,44 13) Topdanmark -1,46 14) Maersk B -2,87 15) Danisco -4,09 16) FLSmidth -4,61 17) Coloplast -6,06 18) Vestas -6,16 19) William Demant Holding -8,48 20) Nordea -17,82

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen