Berlingske Business

2009 kan blive et godt år for guld

Otte år i træk er prisen på guld steget, og den økonomiske krise kan gøre 2009 til endnu et godt år for det ædle metal.

Det mener Hans Goetti, investeringschef for LGT Bank i Liechtenstein.

- Den amerikanske centralbank har meldt ud, at de kommer til at printe så mange dollars, som det bliver nødvendigt, for at forhindre systemet i at nedsmelte. For mig er konklusionen klar: Hvis man vil beholde købekraften, er man nødt til at være i noget solidt som guld, siger han ifølge Bloomberg News.

I 2008 steg guldprisen med 5,8 pct., og det satte dermed rekord med otte år i træk i vækst. Den optur skyldes blandt andet den svage dollar, der har gjort den ellers stabile valuta til et mindre sikkert mål for investeringer.

Blandt andet derfor mener Casper Andersen, råvareanalytiker i Jyske Markets, at guldprisernes himmelflugt vil få en ende i 2009. Banken forudser nemlig en styrket dollar i det kommende år.

- Vi tror, at guldet godt kan falde fra de nuværende niveauer, men havde man ikke denne her situation med krise på markedet, så ville guldet falde yderligere, siger han med henvisning til den aktuelle økonomiske krise.

Den hårdt ramte verdensøkonomi har også negativ sideeffekt på guldprisen, påpeger analytikeren: Efterspørgelsen på guld til smykker falder.

- På den fysiske side bliver guldmarkedet også ramt af den økonomiske situation på verdensplan, fordi folk ikke vil købe guld i samme omfang, konstaterer Casper Andersen.

Mandag formiddag var guldprisen for tredje dag i træk på vej ned i London, da forlydender om den kommende amerikanske præsident Barack Obamas redningspakke for den amerikanske økonomi styrkede dollaren.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen