Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Skibene bygges i Bangladesh

Bangladesh
Økonomidirektør Anders R. Johansson fra rederiet Stella shipping. Rederiet får bygget sine skibe på to værfter i Bangladesh. Foto:

Stella Shipping i Marstal har fundet billige bengalske værfter, som leverer skibe af højeste kvalitet.

Skibsindustrien i Bangladesh har tidligere mest været vant til at bygge flodpramme til eget brug. Nu er et dansk rederi med til at åbne bengalske øjne for værdien af at levere havgående fartøjer af høj kvalitet.

I 2008 leverede værftet Ananda i hovedstaden Dhaka et såkaldt multiformålsskib på 2.900 ton til rederiet Stella Shipping, som hører hjemme i Marstal på Ærø.

Skibet var det første oceangående skib bygget i Bangladesh og udgjorde med sin værdi på cirka 50 millioner kroner den største enkeltstående eksportordre i landets historie.

- I Kina kan du få bygget et skib til lave lønninger. Det kan du også i Bangladesh, men samtidig er kvaliteten og stålarbejdet væsentligt bedre, siger Anders R. Johansson, økonomidirektør i Stella Shipping, om valget af leverandør.

Det danske rederi vurderer, at man sparer 15 procent af omkostningerne ved at lade sine skibe bygge i Bangladesh. Endnu et skib ventes leveret i september i år, og Stella Shipping har bestilt yderligere fem skibe, som skal leveres i løbet af de næste to år af Ananda og værftet Western Marine i havnebyen Chittagong.

Læs også: Bliv underleverandør for skibsindustrien i Bangladesh

Særlige skatteregler

Fordelene ved Bangladesh består blandt andet i, at befolkning generelt er god til at tale engelsk. Derudover er der adgang til konkurrencedygtig arbejdskraft, samtidig med at der også er kvalificerede lokale ledelseskræfter.

- Du har en overklasse, som er veluddannet, og hvor der er gode ingeniører. De er gode ledere og besidder en vestlig orienteret mentalitet, fortæller Anders R. Johansson. Stella Shipping har i dag syv ansatte i Danmark og tre ansatte i Bangladesh.

Forretning kan godt være forbundet med en del papirarbejde i Bangladesh, men siden skibsbygningsindustrien har vist sig som en værdifuld vej til eksport, er den sektor blevet plejet af myndighederne.

- Myndighederne er begyndt at åbne øjnene for det. De har svært ved at få fremmed valuta til landet, og derfor er der meget restriktive regler for, hvordan du fører dollar ind og ud af landet. Men lige præcis eksport fra skibsbygningsindustrien har fået skatteundtagelser, forklarer Anders R. Johansson.

Læs også: Bliv underleverandør for skibsindustrien i Bangladesh

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen