Berlingske Business

Sådan sikrer du mobildækning i firmaet

mobildækning
Foto:

Det kan blive dyrt i mistede opkald og dårlig service, hvis den mobile dækningsgrad på virksomhedens adresse er for dårlig.

Nul kontakt, udfald i samtalen eller skratten hen over vigtige samtaler med kunderne.

Dårlig mobildækning kan blive dyrt for virksomheder, hvis for mange kunder ringer forgæves, hvis potentielle ordrer bliver tabt på gulvet, eller hvis servicen bliver opfattet som ringe.

I takt med at virksomheder i stigende grad skifter fra fastnettelefoni til mobiltelefoni, er det vigtigt, at de sikrer sig mod dårlig mobildækning. Sådan lyder det fra teleanalytiker og direktør i konsulentvirksomheden Netplan, Torben Rune. Han oplever, at virksomheder på trods af generel god mobildækning i Danmark oplever svingende dækningsgrad og kvalitet.

- I dag er mobildækningen som udgangspunkt komplet, men flere virksomheder oplever alligevel, at der opstår huller af forskellige årsager. Det eksempelvis være, fordi der er for langt til mobilselskabets mast, eller fordi landskabet skygger for signalet, forklarer Torben Rune.

Læs også: Dækning kan forstyrres af mange forhold

Lav fleksibel aftale

Når både virksomheder og private bruger mobiltelefonen mere og mere, og det ikke alene er spredt ud på private boliger, men også samles på få kvadratmeter i kontorer, kræver det et stærkere signal og bedre kapacitet. Er det ikke på plads, kan det altså ifølge Torben Rune gå ud over dækningen. Derfor bør virksomhederne sørge for at indgå nogle aftaler med mobiloperatørerne, som sikrer dem, hvis mobildækningen ikke lever op til forventningerne.

- Erhvervsabonnenter er typisk bundet op på aftaler i meget længere perioder end private – eksempelvis i to-tre år. Derfor skal virksomhederne sikre sig, at der er aftaler om, at de eksempelvis kan lade aftalen gå tilbage inden for de første måneder, hvis dækningen er dårlig, lyder det fra Torben Rune, der peger på, at dækningsgraden og sikringen af den simpelthen kan indgå som indkøbsbarometer.

Det er væsentlig at få styr på eksempelvis, hvor længe virksomheden skal leve med dårlig dækning, før operatøren agerer. Hvordan virksomheden definerer dårlig dækning, og hvor de er omfattet af garanti. Det kunne være hjemme hos særligt nødvendige medarbejdere, eller når ansatte rejser til udlandet.

Du falder ud

Også tele- og datarådgiver Rasmus Tharsgaard, der driver konsulentvirksomheden Tharsgaard consulting, peger på, at det er helt afgørende for virksomheders succes med mobiltelefoni, at de får undersøgt – og styr på – de mobile dækningsforhold omkring deres adresse, når de vælger at implementere mobiltelefoni.

- Er forholdende ikke i orden, vil man hurtigt bekræfte mange af fordommene ved mobiler og mærke konsekvensen, når kunder og leverandører har svært ved at høre dig eller helt falder ud, siger Rasmus Tharsgaard.

Virksomheder kan ganske nemt undersøge, om der er elementer – i virksomheden eller udenfor – som skygger for dækningen, inden de går mobil-planken vejen ud.

- Teleselskaberne kommer gerne ud til virksomheder med mere end 40 medarbejdere og laver en analyse. Men man kan også bare bestille et test-simkort hos mobiludbyderne, og gå rundt og foretage en masse opkald fra forskellige steder i virksomheden og undersøge dækningsgraden på den måde, lyder rådet.

Optimer dækningen

De fleste type problemer, man støder på i forbindelse med afsøgningen af dækningsforholdene på virksomhedens matrikel, kan problematikken afhjælpes. Udbyderne af mobiltelefon har eksempelvis mulighed for at styrke signalet og skabe plads til flere simultane opkald inden for det samme afgrænsede område.

Rasmus Tharsgaard peger på, at virksomheder, som ikke er af en så afgørende størrelse, at mobilleverandøren vil lave den slags krumspring for en, selv kan gøre meget for at optimere forholdene. Der findes forskellige løsninger uden høje omkostninger, hvor signalet kan trækkes ind i bygninger med dårlig dækningen. Et eksempel er at virksomheden monterer en antenne uden på bygningen.

Mange af disse øvelser kan imidlertid undgås, hvis virksomheden får analyseret dækningen grundigt og lavet en sikker aftale med mobiludbyderen, inden fastnettelefonen trækkes ud af stikket, og virksomheden går mobilt.

Læs også: Dækning kan forstyrres af mange forhold

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen