Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Sådan bliver dit firma set i trafikken

reklame
Et eksempel på en stor reklame, der kan ses i trafikken. Mindre kan dog også gøre det. Foto:

De fleste virksomheder er gode til at sætte logo eller streamers på deres biler. Men der er mange andre muligheder for at skabe opmærksomhed omkring produkter og ydelser i trafikken.

Stilladsreklamer. Billboards ved befærdede veje. Plakater på og i busser og tog. Malede ladvogne parkeret på en mark tæt ved en indfaldsvej.

Det er næsten kun kreativiteten, der sætter grænser for, hvordan virksomheder kan skabe opmærksomhed omkring sig selv, deres produkter eller ydelser ved at reklamere i det offentlige rum.

Alligevel er det primært de helt store virksomheder, der benytter sig af »outdoor markedsføring«, der er branchens betegnelse for al markedsføring til kunder og forbrugere, der har vovet sig uden for hjemmets fire trygge vægge.

Men også de små og mellemstore virksomheder kan have glæde af at gøre opmærksomme på sig selv i trafikken, på stationer, ved stoppesteder eller andre steder, hvor folk færdes.

- Der er også mindre virksomheder, der har set værdien i outdoor reklame. Specielt restauranter er gode til at gøre opmærksomme på sig selv på nærliggende trafikale knudepunkter som eksempelvis stationer. Men i princippet kan alle være med, det er kun kreativiteten, der sætter grænser, fortæller Christian Skipper, kontaktdirektør i den danske afdeling af Posterscope, som er en af verdens største indkøbere af outdoor reklame.

Ikke for påtrængende

Den opfattelse deles af Erik Sloth, Ph.D-studerende ved Århus School of Business, forsker i byens rum og kommunikation og tidligere reklamemand. Men man skal gøre sig nøje overvejelser, før man begynder at eksperimentere med at brande sin virksomhed i det offentlige rum.

- Alle kan benytte sig af det, men det stiller også store krav til virksomhederne. For der er også et rum for forargelse i det offentlige. Og man skal være meget opmærksom på, hvordan budskaberne bliver opfattet, for reklame i det offentlige rum må ikke være påtrængende på den ubehagelige måde, siger Erik Sloth.

Han bruger eksemplet med de »omvandrende plakatsøjler«, dvs. folk med skilte, der bevæger sig rundt mellem de færdene på gader og stræder for at skabe opmærksomhed omkring et produkt.

- På den måde er vi ikke så langt fremme som USA. Mange vil nok føle, at det er et ydmygende job, som reklamebæreren har. Og det kan nemt give bagslag for en virksomhed, der vil være bekendt at give folk den slags job, siger Erik Sloth.

Godt til prisen

Alligevel vokser de omvandrende reklamesøjle i antal – specielt i landets største byer. Så måske er folk ved at affinde sig med deres tilstedeværelse uden at tænke dårligt om annoncørerne af den grund.

Men der er mange andre alternativer til at reklamere i det offentlige rum, hvor risikoen for at støde folk er væsentlig mindre. Fælles for dem alle er, at det er en relativt billig måde at komme i kontakt med kunderne.

- Det er lidt ligesom charterbranchen: Priserne går op og ned. Og er plakatpladsen ikke solgt, går priserne ned, indtil nogen hopper på. Så der er rig mulighed for at gøre en god handel. Generelt kan man sige, at i forhold til antal eksponeringer, er outdoor formentlig den billigste mediegruppe, siger Christian Skipper.

Han peger dog også på, at outdoor reklamer sjældent er noget, som folk i trafikken giver sig tid til at sidde og studere. Derfor skal budskaberne holdes meget simple og gerne suppleres med markedsføring i andre medier.

Budskaber

Men supplerende markedsføring er ikke en nødvendighed, mener Erik Sloth. Det afhænger helt af, hvad virksomheden ønsker at kommunikere.

- Man blander sig i det rum, hvor borgerne færdes. Derfor er der også mange virksomheder, der vælger en anden vej frem for de traditionelle salgsbudskaber. Det kan være noget, der pirrer nysgerrigheden. Måske et budskab, der fortæller om, hvordan virksomheden ser sig selv i samfundet. Noget som borgerne går op i og har holdninger til, fortæller Erik Sloth.

Han påpeger desuden, at velkomponerede outdoor reklamer også har god værdi indadtil i virksomheden.

- Budskaberne bliver opfattet på en anden måde – også af medarbejderne. Det er mere visionært og giver en følelse af, at det er fedt at arbejde for den virksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen