Berlingske Business
08:39Netflix fordobler overskud i tredje kvartal

Offentlige data har stort potentiale

Der ligger et stor uudnyttet potententiale for virksomheder i at benytte offentligt tilgængeligt data og kombinere det med andre typer data i digitale tjenester.

Hvilket abonnement skal du vælge, hvis du i snit taler 112 minutter og sender 240 sms’er om måneden? Hvor finder du den mest storsmilende smiley i dit nabolags take-away-udbud? Eller hvilken smutvej kan du vælge, hvis du vil undgå prop på motorvejen i morgen tidlig?

Svaret er derude. På internettet. De senere år er der dukket flere eksempler op på nye forretningskoncepter, der bygger på offentligt tilgængeligt data, som videreformidles til brugerne i søgefunktioner, interaktive kort eller andre typer programmer, der guider brugerne frem til et svar.

Der findes både danske og internationale eksempler på innovative koblinger af eksisterende data. De mest kendte er de såkaldte mashups, der anvender Google Maps eller lignende korttjenester, der kombineres med anden data til udvikling af en ny online tjeneste.

It-analysevirksomheden Gartner har da også tidligere i år vurderet, at den offentlige sektor sidder på data med en forretningsmæssig værdi for erhvervslivet på mindst 600 millioner kroner.

Gartner har lavet rapporten for IT- og Telestyrelsen og Forsknings- og Innovationsstyrelsen, der står bag initiativet »Offentlig data i spil«.

- Vi ser allerede, at it-virksomheder kan skabe forretning ved at udvikle digitale tjenester og avanceret indhold på baggrund af offentligt data. Det er i høj grad ildsjæle, der står bag tjenesterne, og vi vil gerne se endnu mere data i spil i erhvervslivet, lyder det fra Christian Lanng, kontorchef i IT- og Telestyrelsen.

Den type offentlige data, som kan komme i spil er blandt andet kort-, trafik- og miljødata samt mere historisk og kulturelle data, mens personfølsomme data naturligvis er undtaget. Et af de mest kendte danske eksempler er tjenesten Findvej.dk, der er et onlinekort, hvor brugerne kan finde danske adresser og ruteanvisninger, ligesom de kan se aktuelle smiley-bedømmelser på spisesteder og Wikipedia-artikler, der knytter sig til de viste kort.

Mere brugbar data

Samo Olsen, der står bag virksomheden Mapicture Aps, har arbejdet med mashup af offentlige data i flere år med fokus på at omdanne statistik og anden tilgængelig data til information og viden for både offentlige kunder og større virksomheder.

- I Danmark har vi utroligt meget data i form af registre. Men mange er slet ikke klar over, hvor meget information, der faktisk kan hentes her, hvis data bliver kombineret og omdannet i mere visuelle systemer, siger Samo Olsen, der eksempelvis har lavet en række koblinger af data trukket fra Danmarks Statistik om befolkningsvækst i Danmark. Når data bliver koblet sammen og sat ind i online værktøjer, hvor brugerne selv kan arbejde med interaktive grafer, som giver et tydeligt billede af udviklinge, bliver data langt mere brugbare, end når det er tal på lister.

- Der er store mængder af data, som blot venter på at blive omsat – og dermed kunne give masser af ny viden både til virksomheder og samfundet generelt. Det gælder også for mindre virksomheder som eksempelvis en produktionsvirksomhed, der laver hylder til reolsystemer i industrivirksomheder. De ville kunne hente meget data om den industrielle udvikling den vej. Og de er faktisk frit og offentligt tilgængelige, lyder det fra Samo Olsen.

Vilde med kort

Hos innovations- og konsulentvirksomheden Seismonaut peger partner Christian Schwarz Lausten også på, at den store mængde af data rummer et stort potentiale for at skabe nye forretninger.

- Vi går i stigende grad op i kort. Google Maps og Google Earth har vist os, hvor meget vi kan gøre visuelt og funktionelt med kort. Det er interessant for virksomheder – i særdeleshed i it-branchen – i det øjeblik, det kan kobles sammen med allerede tilgængeligt data, siger han og tilføjer, at det simpelthen handler om at få frigivet så meget data som muligt.

- Hver eneste gang eksempelvis en kommune får nye data, kan de være interessante for en virksomhed, hvis de formår at koble dem sammen på en måde, så almindelige borgere eller kunder kan anvende dem, lyder det fra Christian Schwarz Lausten. Han henviser til historien om en privatperson, der manglede et kort over offentlige toiletter i København. Ideen lød på at lave et website, som ved hjælp af Google Maps skulle vise placeringen af toiletterne. Det krævede dog, at data blev udleveret fra Københavns Kommune, hvilket netop er gået igennem.

- Historien bygger ikke på et kommercielt projekt, men det kunne det lige så godt gøre. Der findes adskillige muligheder for at skabe online værktøjer baseret på offentlige data. Det kunne være data om inventar i parker, om legepladser eller noget tredje, der blev afsæt. Potentialet afhænger imidlertid af, at det offentlige får frigivet data, hvilket ikke er lige let at opnå alle steder, da der stadig er en vis skepsis omkring, hvad de bliver brugt til, siger han.

At der i dag er en vis barriere i forhold til at få fingre i data fra de offentlige myndigheder er kontorchef i IT- og Telestyrelsen Christian Lanng enig i og peger på, at det varierer fra instans til instans.

- Data er mange steder med til at finansiere myndigheden. Derfor arbejder vi på at finde en model, hvor myndigheder fortsat har en indtægt, selv om data bliver frigivet til virksomheder, forskere, studerende eller andre, så vi kan få det sat i spil, siger Christian Lanng. Han kender ikke den endelige form, men peger på, at der kunne blive tale om puljer eller konkurrencer.

En anden barriere er, at de datainteresserede føler en vis vanskelighed, når det gælder om at komme i kontakt med myndighederne og finde relevante data, og derfor har IT- og Telestyrelsen påbegyndt arbejdet på en vejviser til offentlige data, som der er adgang til på hjemmesiden digitaliser.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen