Berlingske Business

Nej til løn kræver lidt ekstra

.
Modelfoto: Colourbox

Nej til lønstigning, bonus eller andre ordninger. Den besked må mange virksomheder levere i krisetid. Giv igen på andre områder for at skabe velvilje blandt de ansatte.

Farvel til bonusordninger, til lønstigning og andre ordninger, som fylder godt på lønkontoen hos medarbejderne. Måske endda en reducering på flere procent i lønningerne bredt i virksomheden.

Når de svære meldinger leveres, er det vigtigt at have in mente, at virksomheden kan give noget andet igen. Det kan være fleksibilitet i arbejdstiden, udviklingsmuligheder eller ros.

Mange virksomheder er pt. nødt til at tage nogle benhårde beslutninger i lønningerne – og vælger derfor at skære i bonusordningerne eller simpelthen reducere alle lønninger med eksempelvis ti procent. Det oplever chief of staff i PID-Personalechefer i Danmark Mette Nørlem, der den seneste tid har oplevet mange aspekter af reguleringer af lønaftaler.

- Vi har efterhånden oplevet alle aspekter af reguleringer – afhængig af hvor hårdt virksomheden er ramt. En gennemgående princip, der fylder meget de fleste steder, er imidlertid, at man forsøger at ramme medarbejderne nogenlunde retfærdigt. Selvom det kan være oplagt i nogle virksomheder at sige til sælgerne, at det er dem, som ikke har noget at hente, så er tanken overvejende, at der skal løftes i flok, lyder det fra Mette Nørlem, der peger på, at det i den type scenarier er vigtigt at overveje, hvad virksomheden kan tilbyde i stedet for løn i kroner og ører.

Husk at nurse

Også hos Håndværksrådet peger erhvervspolitisk konsulent Thea Gade-Rasmussen på, at virksomhederne skal være opmærksomme på, at de blødere elementer, som adskiller sig fra bonus i kroner og ører, ikke bør skæres væk.

- Det er vigtigt, at virksomhederne ikke glemmer at ’nurse’ medarbejderne, og derfor skal de passe på med at skære de mere bløde goder væk. Hvis virksomheden fremadrettet ikke kan give de goder i form af kroner og ører, som medarbejderne har været vant til, så er det afgørende, at de kan belønnes på andre måder, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen