Berlingske Business

Lean gav medarbejderne talelyst

vaekst
Foto:

Medarbejderne hos Belmaflex i Farsø oplevede pludselig, at de fik mulighed for at komme frem med deres ideer.

Hver anden mandag samles en gruppe medarbejdere hos rørproducenten Belmaflex i Farsø i Himmerland. Formålet er at få de ting på bordet, som de ansatte føler, kan gøres smartere og hurtigere.

Virksomheden har arbejdet med Lean i to år.

- Vi var på seminar med AMU (arbejdsmarkedsuddannelsescenter, red.), hvor vi gennemgik deres version af Lean. Så gik vi hjem og lagde ud med at sætte nogle hvide tavler op i vores afdelinger, som vi skrev »Lean« på, fortæller Heidi N. Frandsen, Lean- og kvalitetsansvarlig hos Belmaflex.

I begyndelsen var det en træg kamp at indføre Lean i virksomheden, som producerer præisolerede rør og har mellem 30 og 40 ansatte. Folk syntes ikke, at de havde tid til at holde møder, og det gav konflikter.

Siden er det imidlertid gået stødt fremad. Selvom virksomheden er langtfra at være på et højt Lean-niveau, er det lykkedes at gøre markante fremskridt. Nu er Belmaflex parat til at opgradere sin Lean, hvor virksomheden forsøger at fokusere på et enkelt emne ad gangen. Det har blandt andet nedbragt sygefraværet blandt medarbejderne.

- Vi fik en snak om det, og pludselig var det synligt, hvilken afdeling det var, der havde sygdom. Og så var der bundet en bonus i enden af det, forklarer Heidi N. Frandsen.

I dag bliver problemer og ideer talt igennem på møder hver fjortende dag, og man finder ud af, hvem der skal løse hvilke opgaver.

- Vi er blevet mere effektive og mere åbne. Tingene kommer frem, når man står i små grupper i stedet for at sidde i små forsamlinger. Inputene er rigtig gode. Det giver en frihed, siger Erhard Kristensen, adm. direktør i Belmaflex.

Han forklarer, at det sværeste har været at tro på, at Lean rent faktisk virker. Løsningen er at sortere i Lean-værktøjerne, så man tager enkelte elementer ud, som virksomheden kan bruge.

- Det, der har været det bedste for os, har været kommunikationen i det. Der kommer en masse gode ideer – og også krav, men du må tage det sure med det søde. Kravene var alligevel bare kommet på et andet tidspunkt, fortæller Erhard Kristensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen