Berlingske Business

Kunderne sat i system

vm
Foto:

Bedre overblik over salgsprocessen - og et værktøj til at optimere salget. Det har postkasseleverandøren Box-Op opnået med et nyt CRM-system.

Fra den allerførste kundekontakt. Til håndtering af ordrer. Registrering af data fra levering til opsætning hos kunden. Og ikke mindst til analyser og prognoser i forhold til sælgernes aktivitet. Hos Box-Op, der er leverandør af postkasser, er CRM-systemet en vigtig it-brik i dagligdagen. Det er et værktøj, som giver sælgerne bedre mulighed for at gennemføre salg med succes, fordi data om kunderne registreres i systemet og kan hentes frem i kundekontakten. Derudover giver det ledelsen mulighed for at følge salgsprocessen og trække forecast på de områder, de ønsker at se nærmere på.

- Vi oplevede en kraftig tilgang af nye kunderne – og havde behov for at få et it-system, som kunne håndtere det og i øvrigt fungere som et værktøj for både medarbejdere og ledelsen, så salgsprocessen kan følges og der kan laves fremadrettede prognoser for salgsindsatsen, lyder det fra Lars Nielsen, der er konsulent hos Box-Op og har stået for implementeringen af det nye CRM-system, fordi han har en baggrund netop fra it-branchen og netop har arbejdet med CRM tidligere.

For Box-Op, der har 15 ansatte, har det været afgørende at finde et it-system, som både er fleksibelt i forhold til at kunne justeres løbende og let tilgængeligt for de ansatte – og ikke mindst de mindre it-kyndige. Det er nemlig afgørende for, at alle medarbejdere faktisk tager systemet til sig og får registeret de afgørende informationer.

Valgte open source

Box-Op har valgt at implementere open source softwaren SugarCRM, fordi det giver virksomheden mulighed for at justere på værktøjerne henad vejen.

- Vores erfaring netop med open source er, at softwaren giver fleksibilitet. Virksomheden bliver ikke bundet til en bestemt udbyder, som skal have betaling, hver gang noget skal justeres. Ligesom vi kan tilpasse systemet til vores virksomhed og altså ikke skal tilpasse virksomheden til et standardsystem, forklarer Lars Nielsen, der fremhæver, at det nye CRM-system eksempelvis kan integrere gratis Google-programmer som Gmail og Calendar og altså ikke kræver, at virksomheden investerer i et bestemt mail eller kalenderprogram.

- Det er vigtigt, at man får gjort den slags ønsker klart, inden man går ud og leder efter et nyt system – en god kravspecifikation er afgørende. Og her skal man involvere medarbejderne. Mange steder er det ledelsen, som tager beslutningen, men de har altså ikke altid fingrene på pulsen i forhold til, hvilke værktøjer, der er vigtige for medarbejderne, siger Lars Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen