Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Hold øje med konkurrenterne

arb
Foto:

At give los og invitere internettets dagsorden inden for på virksomhedens egen hjemmeside kræver en vis grad af overvågning.

Tillid og troværdighed på den fede måde. Det er resultatet hos de virksomheder, der formår at integrere netbrugernes input på egne hjemmesider. Åbenheden giver respekt, og brugerne inspireres til at lege med fremadrettet.

Det kræver imidlertid, at virksomheden foretager en grundig overvågning af, hvad der bliver sagt, ligesom en god indsigt i søgeoptimering er afgørende.

Ifølge Lars Bachman, indehaver af virksomheden Conseo, der arbejder med søgemaskineoptimering og online markedsføring, kan virksomhederne overvåge, hvornår og hvordan konkurrenter eller utilfredse kunder blander sig i informationsflowet.

Det gælder eksempelvis, hvis de bruger resultater fra Google-søgninger.

- Virksomheden skal jo selv dominere de første sider med resultater i søgemaskinerne. Hvis det kun er de første par resultater, som handler om virksomheden selv, mens de resterende er irrelevante eller måske handler om konkurrenterne, så vil det have en negativ effekt, siger Lars Bachmann, der på sin blog har omtalt Wibroe, Duckert & Partners hjemmeside og netop med sin indsigt i søgeoptimering har sikret sig en plads øverst blandt søgeresultaterne i Google.

Vigtige overvejelser

- På den måde vil konkurrenter eller utilfredse kunder også kunne manipulere med virksomhedens hjemmeside, hvis man vælger en model ligesom Wibroe, Duckert & Partners. Det kræver, at virksomheden følger med i, hvordan søgeresultaterne ændrer sig, og går ind og agerer aktivt på det, så de negative input ikke er dominerende blandt søgeresultaterne, siger Lars Bachmann.

Uanset om virksomheder vælger at integrere resultater fra Google-søgninger eller værktøjer fra Twitter, Facebook eller feeds fra forskellige websites, så er det netop vigtigt at overveje, hvordan de vil reagere, hvis de bliver udsat for megen negativ omtale, lyder rådet fra Jan Mortensen, indehaver af SearchAcademy.dk, der arrangerer kurser og lignende om online marketing.

- Det er en god ide at svare på de negative udsagn og gå i dialog, fordi folk netop skal have en følelse af at kunne komme af med deres holdninger – i stedet for at forsøge at fjerne indlæggene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen