Berlingske Business

Widex vender underskud til overskud og er klar til at vokse

BM
- I de seneste to år har Widex arbejdet på at strømline og styrke det globale salg og den globale produktion. Det har forbedret Widex' generelle præstation og vil gøre det muligt for selskabet at vinde yderligere markedsandele i de kommende regnskabsår, skriver selskabet i sit årsregnskab. Foto:

Høreapparatproducenten Widex, der konkurrerer med blandt andre de to børsnoterede danske selskaber GN Store Nord og William Demant Holding, leverede pæn fremgang på toplinjen i regnskabsåret 2014/15, mens et stort underskud på bundlinjen blev vendt til et solidt plus.

Dermed holder selskabet, der de seneste par år har været presset, også fast i sin globale markedsandel.

Widex omsatte for 3277 mio. kr. i 2014/15, der sluttede med udgangen af april, mod 3107 mio. kr. året før. Det normaliserede driftsresultat (EBITA) blev opgjort til 418,4 mio. kr. mod 280,6 mio. kr. i regnskabsåret 2013/14.

Det gav en driftsmargin på 12,8 pct. mod 9,0 pct. året før.

26BUSdtu.jpg

På bundlinjen vendte Widex et underskud på 104,9 mio. kr. i 2013/14 til et overskud på 142,5 mio. kr. i 2014/15.

Med den udvikling holdt selskabet med egne ord fast i sin globale markedsandel i regnskabsåret, og grundet de seneste års effektiviseringstiltag venter Widex-ledelsen, at markedsandelen vil blive forøget i de kommende år.

- I de seneste to år har Widex arbejdet på at strømline og styrke det globale salg og den globale produktion. Det har forbedret Widex' generelle præstation og vil gøre det muligt for selskabet at vinde yderligere markedsandele i de kommende regnskabsår, skriver selskabet i sit årsregnskab.

William Demant topchef Niels Jacobsen.

- Restruktureringerne og strømliningsprocessen, der har kørt gennem de seneste år, vil fortsætte i 2015/16 og ventes at have en positiv effekt på både omsætning og indtjening, fortsætter selskabet.

En del af forklaringen på vendingen for Widex er også lanceringen af en stribe nye produkter, som også fremover ventes at kunne styrke selskabets position på det globale marked, hvor Widex har en markedsandel på under 10 pct.

- I dette regnskabsår var markedet igen karakteriseret af ændrede købsmønstre og pres på priserne i både det offentlige og det private marked. Således er konkurrencen blevet intensiveret. På trods af dette er Widex lykkedes med at vinde og fastholde markedsandelene takket være en stærk produktportefølje, som blev yderligere styrket i løbet af året med adskillige produktlanceringer. Widex vil fortsætte med at investere i produktudvikling fremadrettet for at fastholde den stærke produktportefølje, skriver selskabet.

Widex skarpe fokus bærer frugt:

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen