Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

VW-boss: Vi er kommet os over dieselskandalen om to år

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-FAIR-IAA-VOLKSWAGEN
Volkswagens koncernchef Matthias Müller Foto:

Den skandaleramte Volkswagen-koncerns nye topchef Matthias Müller er fortrøstningsfuld og føler sig sikker på, at selskabet nok skal klare sig gennem krisen. Men det bliver en anden koncern, der kommer ud for enden af den mørke tunnel.

Volkswagen-ledelsen måtte torsdag føje sig og følge myndighedernes krav om på eget initiativ at tilbagekalde millioner af biler, der er ramt af den famøse dieselskandale.

Men torsdag var også dagen, hvor den nye topchef kunne give 400 ledende medarbejdere en peptalk om koncernens fremtid - for nogen detaljeret plan for, hvordan Volkswagen kommer gennem krisen, kunne Matthias Müller ikke tilbyde.

»Hvis De forventer, at jeg her i min tredje arbejdsuge kan præsentere dem for færdige koncepter, så er jeg nødt til at skuffe Dem,« sagde han ifølge Handelsblatt på et møde i Leipzig med de flere hundrede VW-chefer.

Han beroligede dog forsamlingen med, at han regner med, at lyset atter vil skinne over Volkswagen inden for de næste to år.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Den tidligere Porsche-chef påpeger, at der nu er et stort behov for at ændre den måde, man kommunikerer på i koncernen, forståelsen af lederskabet, og for hvordan man skal håndtere fejl, og han ønsker at tilpasse organisationen, ledelseskulturen og den nye strategi.

Volkswagen var således allerede gået i gang med at implementere en strategiplan under den tidligere topchef, Martin Winterkorn, der fratrådte den 23. september som følge af dieselskandalen.

Den såkaldte 2018-strategi skulle blandt andet gøre Volkswagen til verdens største bilproducent foran japanske Toyota og amerikanske General Motors - men den målsætning dækker over meget mere end i antal biler.

Det skulle ikke mindst være på områder som kundetilfredshed, kvalitet og bæredygtighed, og de visioner blev altså skudt fuldstændig i sænk for tre uger siden, da det i USA blev afsløret, at Volkswagen bevidst har monteret en snydesoftware i 11 millioner dieselbiler, der gør at det ser ud som om bilerne er markant mere miljjøvenlige, end de rent faktisk er.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/

Trods de ændrede forudsætninger vil Matthias Müller fortsætte den strategi, der er sat i søen, men han lægger først og fremmest vægt på at give de enkelte bilmærker i koncernen mere selvstændighed og frigøre dem fra hovedkvarteret i Wolfsburg.

»Jeg har ikke tænkt mig at beskæftige mig med, om en forrude står mere eller mindre stejl,« sagde Matthias Müller og markerede dermed en ganske anden stil end forgængeren, Martin Winterkorn, der var kendt for at gå op i de mindste detaljer på de ny bilmodeller.

Uheldigvis for Volkswagen har man de seneste år fokuseret tungt på dieselbiler, for koncernen skal nu tilbagekalde og reparere en tredjedel af alle de biler, VW har leveret i EU siden 2009. Det fokus vil Matthias Müller nu også gøre noget ved, og her skal nye modeller som den elektriske Audi Quattro SUV og Porsche-missionen E vise vejen.

»Konkurrenterne venter bare på, at vi falder teknologisk bagud, fordi vi er travlt beskæftiget med os selv. Men vi vil ikke gøre dette til en fordel for dem,« sagde Matthias Müller ifølge Handelsblatt.

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-VOLKSWAGEN-FILES

For at omstillingen af Volkswagen skal lykkes, skal koncernen have modet til at ændre på tingene og tillid sin egen styrke. Men Matthias Müller vil heller ikke gå alt for radikalt til værks.

»Jeg tror ikke på revolutioner. Og Volkswagen har heller ikke brug for det,« sagde han til cheferne på Leipzig-mødet.

Lige nu og her er topchefens mest hastende opgave at få organiseret tilbagekaldelsen af 8,5 millioner europæiske biler, så de kan få fjernet den ulovlige snydesoftware og få dieselmotorerne rettet til.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen