Berlingske Business

Volkswagens dieselskandale vokser igen

SWITZERLAND TRANSPORT GENEVA MOTOR SHOW
Audi Q7 Foto:

Der er tilsyneladende ingen ende på den tyske bilkæmpe Volkswagens skandalesager. Koncernen indrømmer nu, at der også er installeret snydesoftware i 85.000 luksusbiler i USA.

Volkswagens datteselskab Audi erkendte mandag aften, at der også i luksusmodeller med store dieselmotorer er installeret snydesoftware, der får bilerne til at vise markant bedre miljøtal, når de testes, end de rent faktisk har.

I forvejen har Volkswagen indrømmet, at snydesoftwaren er installeret i 11 millioner dieselbiler med 1,6 og 2 liters motorer af mærkerne VW, Skoda, Seat og Audi.

I begyndelsen af november hævdede de amerikanske miljømyndigheder så, at den famøse snydesoftware også var installeret i også større motorer. Det afviste Volkswagen-koncernen den gang.

VOLKSWAGEN-USA/EPA

Men nu erkender Volkswagen altså, at softwaren rent faktisk er indbygget i 85.000 biler i USA med tre liters V6-dieselmotorer af mærkerne Audi, Porsche og VW. Det drejer sig om årgang 2009-2015-modeller af Audi A6, A7, A8, Q5 og Q7, samt  Volkswagen Touareg og Porsche Cayenne fra årgang 2013. Det skriver flere internationale medier.

Udover dieselskandalen har den tyske bilgigant Volkswagen indrømmet en anden skandale i milliardklassen, idet man også i begyndelsen af november måtte tilstå. er var fejl i 800.000 biler angående CO2-udledningen. Bilkoncernen havde således konstateret, at CO2-niveauet i visse modeller - og dermed tallene for brændstofforbruget - var blevet sat alt for lavt. Og CO2-sagen drejer sig både om diesel- og benzinbiler.

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen