Berlingske Business

Volkswagen kører sin sejrsrunde i Danmark

US-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-POLLUTION-FILES
Foto:

Danskerne lader sig tilsyneladende ikke påvirke af Volkswagens store dieselskandale. Blandt de fem mest solgte bilmærker i Danmark var VW det eneste i fremgang i oktober måned.

Danskernes indkøb af nye biler ligger fortsat på et højt niveau, og alt tegner til, at 2015 bliver det sjette rekordår i træk i salget af personbiler.

De nye tal fra De Danske Bilimportører viser, at salget af personbiler i oktober lå 3,1 pct. højere end i oktober 2014. Men i forhold til september faldt det samlede salg af personbiler med 5,4 pct.

Det mest interessante er i den forbindelse, at det skandaleramte bilmærke VW, er det eneste blandt de fem mest solgte, der oplevede vækst i salget i sidste måned i forhold til september, og oktober er den første hele måned efter afsløringen af dieselskandalen den 20. september.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Bilimportørerne oplyser, at der i oktober blev solgt 1.975 folkevogne. Det var lige godt én pct. flere end i september. Til sammenligning er salget af Peugeot faldet med 11,5 pct. til 1.508. Salget af Citroen er faldet 10,4 pct. til 1.132, mens salget af Ford er faldet seks pct. til 1.164. Toyota blev der solgt 1.335 af i oktgober, hvilket var tre færre end måneden før.

Det er imidlertid ikke alle produkter fra Volkswagen, der klarer sig bedre. I september var Skoda det tredje mest solgt mærke i Danmark med 1.488 stk. Men i oktober er Skoda ikke i top fem længere.

På det danske brugtbil-markedet er interessen for biler fra Europas største billeverandør intakt, på trods af at den har fusket med den software i dieselbilerne, der måler deres forurening.

VOLKSWAGEN

»Naturligvis har dieselskandalen en afsmitningen på VW-brandet såvel som de tre andre brands. Men der er så stor efterspørgsel efter brugtbiler i Danmark i øjeblikket, at man køber de biler, man kan få, og nogle af dem er altså fra de tre mærker, og i det perspektiv fylder skandalen ikke meget hos bilkøberne. Her er der fortsat rift om en Seat, Audi, Skoda eller VW, og faktisk er markedsudviklingen for de fire mærker på niveau med resten af markedet,« konkluderede bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen i sidste uge over for business.dk

NY

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen