Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Volkswagen i leverandørkrise: Golf-fabrik står stille

FILES-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN
(FILES) This file photo taken on March 10, 2015 shows a VW Golf car (R) inside the so-called car towers of car manufacturer Volkswagen AG (VW) at the company's assembly plant in Wolfsburg, northern Germany. Embattled automaker Volkswagen will hold talks Monday, August 22, 2016, with two component suppliers, in a bid to end a stand-off over car parts deliveries that has severely disrupted production at the German giant. / AFP PHOTO / TOBIAS SCHWARZ Foto:

En tvist mellem VW og leverandør betyder ufrivillige produktionspauser for den martrede, tyske bilgigant. Produktionsstoppet, der rammer Golf og Passat, kan koste op mod én milliard kroner.

Den tyske bilgigant Volkswagen har i en uge været fanget i en særdeles penibel situation, der bremser produktionen af firmaets storsællert Golf.

En strid mellem bilfirmaet og den tysk-bosniske gruppe af underleverandører Prevent har således givet sig udslag i ufrivillige produktionsstop ifølge den tyske erhvervsavis Handelsblatt.

Dele af seks VW-fabrikker, hvor bilerne samles, er gået i stå mandag, hvilket betyder at produktionen af Golf og Passat er gået i stå, oplyser en talsmand for VW til Bloomberg.

Ifølge Wolfsburger Allgemeine ligger produktionen af Golf stille fra i dag mandag til lørdag

Allerede torsdag i sidste uge gik produktionen af Passat i stå.

Helt konkret mangler fabrikkerne vitale jerndele, der bruges til at lave Golf-bilens gearkasse, skriver Reuters.

Tvisten mellem VW og Prevent er opstået, fordi VW har nægtet at refundere leverandørerne for en kontrakt, som VW har annulleret. Det drejer sig angiveligt om en aftale til en værdi af 500 millioner euro, der skulle begynde næste år, fortæller en kilde med kendskab til aftalen ifølge Bloomberg.

Det har fået Prevents sædeproducent og producenten af udstyr til bilernes gearkasser til at stoppe leverancerne.

Og det er noget, der kan mærkes, må VW-bosserne konstatere. Produktionspauserne kan ifølge UBS koste 750 millioner kroner om ugen, skriver den tyske avis Die Welt.

Samtidig påvirkes mere end 20.000 medarbejdere af produktionspauserne.

Mandag ventes Prevent og VW at genoptage forhandlingerne for at få produktionen op at gøre for fuld damp.

Forholdet mellem parterne har dog indtil videre været mildest talt køligt. VW har bedt en tysk domstol om at tvinge Prevent til at fortsætte leverancerne eller sende ledelsen i fængsel, berettede Reuters fredag. I første omgang medgav retten, at leverancerne skulle genoptages, men den beslutning er blevet anket og ventes afgjort 31. august om ni dage.

VWs aktienedtur

Siden tirsdag i sidste uge har VW-aktien været på en nedtur, der dog langt fra kan måle sig forløbet i kølvandet på udledningsskandalen, der tog fart sidste september. I løbet af i år er aktien faldet med ti procent, hvilket værdisætter Europas største bilproducent til 62,2 milliarder euro.

Selv om levenrandørproblemerne ingenting har at gøre med dieselskandalen, er der dog den forbindelse, at VW er i gang med at skære omkostningerne til for at polstre sig. I alt har virksomheden ifølge Bloomberg sat 18 milliarder euro på verdensplan af til at dække omkostninger på grund af skandalen, der involverede 11 millioner dieselbiler. Biler, der var blevet udstyret med software designet til at snyde i test af motorernes udledning af forurening.

Aktien stiger mandag formiddag med halvanden procent.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen