Berlingske Business

Volkswagen erklærer sig skyldig i dieselsag i USA

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/
Foto:

Volkswagen har erklæret sig skyldig i at give falske informationer til bilkunder og -forhandlere om udledningsniveauet i sine dieselbiler og ligeledes i at obstruere efterforskningen, da myndighederne i USA fattede mistanke.

Volkswagen har indvilliget i at betale en bøde på 2,8 mia. dollar og 1,5 mia. dollar i erstatning, eller i alt 30,1 mia. kr. Det beløb kom frem allerede i januar, da forliget blev indgået, men fredag har selskabet formelt erkendt sin skyld i en amerikansk retssag.

Omkring en halv mio. biler er omfattet, og VW skal bruge omkring 10 mia. dollar på at reparere eller tilbagekøbe de skandaleramte biler. Bilejerne vil blive tilbudt en kompensation på mellem 5000 og 10.000 dollar foruden tilbagekøbsprisen. Derudover har VW indvilget i at betale 2,7 mia. dollar til en fond drevet af den amerikanske miljøstyrelse.

Nu kan bilen købes på nettet SWISS-BUSINESS/

Tilbagekøbsprisen skal baseres på værdien af bilerne før skandalen. I april satte VW 16,2 mia. euro til side for at dække skandalens omkostninger på verdensplan, hvilket menes at være nok.

Fifleriet kom frem i september 2015, hvor det viste sig, at VW havde installeret software i hundredtusinder af dieselbiler, som snød blandt andet de amerikanske miljømyndigheders målinger af, hvor stor en mængde miljøskadelige stoffer bilerne udledte.

Dansk

Volkswagen står også foran retssager i Europa og er desuden blevet sagsøgt af private investorer på begge sider af Atlanten.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen