Berlingske Business

Volkswagen-aktiens blødning fortsætter

USA-VOLKSWAGEN
Foto:

På tredjedagen i Volkswagen-skandalen, "Dielsegate", dykker den tyske bilaktie igen. Men aktiens nedtur er onsdag aftaget noget.

Volkswagen-aktien åbner onsdag morgen med et nyt dyk på omkring næsten ti pct. efter en halv times handel. Det kommer oveni kursdykkene på omkring 18 pct. både mandag og tirsdag oven på afsløringerne om fusk med målingen af forureningen fra visse VW-dieselbiler.

Fredag aften kostede en VW-aktie 161 euro - onsdag kl. 9.30 kostede den mindre en 100 euro.

Allerede tirsdag havde folkevognsaktionærerne tabt mere end 200 milliarder danske kr. på diesel-skandalen, og der er sat vand over til en bøde fra de amerikanske myndigheder, der kan løbe op i hvad der svarer til 120 milliarder kr. Og så er det endda endnu alt for tidligt at spå om de økonomiske konsekvenser af skandalen.

USA-VOLKSWAGEN/

Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet vurderer, at investorerne har reageret så voldsomt, fordi de økonomiske konsekvenser på nuværende tidspunkt er meget vanskelige at forudse, og at udgangspunktet derfor er et worst case-scenario. Han mener derfor, at der ved det nuværende kursniveau kan være god grund til at overveje, om ikke VW kan blive en god investering.

»I øjeblikket er den værste fjende ikke kun bødernes størrelse. Det er i høj grad frygten for ikke at kunne kvantificere skader. I en sådan situation er »anybodys guess« på den samlede udgift, investorvalide. De reelle tab kan meget vel blive lavere end worst case,« skriver Per Hansen i en analyse af situationen.

winterkorn

Han hæfter sig i øvrigt også ved, at VW har meget solide finanser, og at koncernen ikke er truet på livet.

Kort før kl. 10 har VW-aktien rettet sig en smule til et fald på »kun« 6 pct.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen