Berlingske Business
17:42

Vindmølleeksport: Hjerne haler ind på jern

Betina Haugaard Heron
Niras’ direktør for energi og miljø, Betina Haugaard Heron, forventer, at udlandets store efterspørgsel på rådgivning fortsat vil stige. Foto: Asbjørn Sand Foto:

Det går fremad med jævne skridt for den danske vindmølleindustri, der i sin årlige branchestatistik for første gang har delt eksporten op i tjenesteydelser og varer. Her udgør tjenesteeksport 30 procent af den 48 milliarder kroner store eksport, og den andel vil blot´stige i fremtiden vurderer vindchef og professor.

Henrik Stamer og Betina Haugaard Heron arbejder i hvert sit firma, men to af deres seneste arbejdsopgaver er forbløffende ens.

Henrik Stamer, der er administrerende direktør hos vindrådgiverne K2 Management, har netop fået opdraget med at gennemføre et vindstudie i Sydkorea for at vurdere potentialet for havvindmøller i det asiatiske land, mens Betina Haugaard Heron, der er direktør for energi og miljø i Niras, har fået en lignende opgave i Taiwan med at introducere ølandet til havvindmøller.

»Vi oplever stor interesse for og efterspørgsel på rådgivning. Der er rigtig mange delegationer, som kommer til Danmark og vil lære af Danmark, og der er særligt kommet mange det seneste år eller to, og vi tror, det vil fortsætte med at stige,« siger Betina Haugaard Heron.

Niras-direktøren vurderer, at 80-90 procent af omsætningen på vindområdet kommer fra udlandet, hvilket er det samme niveau som hos K2 Management, fortæller Henrik Stamer:

HyllebergSplit

Rådgivning forebygger fejl

»Der er rigtig meget viden i Nordeuropa om vind. Al den erfaring, som vi har gjort os, efterspørges i stor stil fra udlandet og særligt på nye markeder. De fejl, som Danmark lavede i vindmøllernes unge år, hjælper vi nu andre med at undgå, og det er der penge i,« siger Henrik Stamer.

Præcis hvor mange penge har interesse­organisationen Vindmølleindustrien netop opgjort. I den årlige branchestatistik har man for første gang skelnet mellem eksport af varer og tjenesteydelser, og her viser opgørelsen, at sidstnævnte udgør 30 procent – eller knap 15 milliarder kroner – af vindmølle­eksporten.

Vestas opjusterer RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaf

»Det er en pænt stor andel, som for mange vil virke overraskende stor. Jeg har en forventning om, at det har været stigende gennem flere år, og det understreger bare, at værdikæden for vind er mere end bare vinger og naceller,« siger Jan Serup Hylleberg, der er administerende direktør i Vindmølleindustrien.

Godt for videnssamfund

Den meget store danske vindmøllesektor omsatte for 87,9 milliarder kroner i 2015 – det er fjerde år i træk, hvor virksomhedernes omsætning vokser sig længere og længere ud af den enorme finanskriselussing, som sektoren fik. Cirka 48 milliarder kroner var eksport, og det repræsenterer 4,6 procent af den samlede danske eksport.

Det er altså ikke håndører, der hvert år løbet igennem industrien, hvis historiske fundament er den danske satsning på vindmøller.

Det hører med til historien, at der i disse år bliver sat meget få vindmøller op i Danmark, og derfor bliver udlandet stadigt vigtigere for vindmølleproducenterne.

vindmølle

Selv på det nyere offshore-område begynder lande som USA, Taiwan, Japan og Syd­korea at røre på sig, og denne udvikling vil formentlig understøtte en yderligere fremgang i den relative eksportandel for tjenesteydelser. Det er nemlig noget lettere at transportere et hold vindmølleeksperter rundt om jorden, end det er at flytte en tonstung vindmølle.

»Jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi ser, at serviceindholdet vil være stigende over tid. Det er ikke så afhængigt af, om det bliver afleveret til de lokale markeder eller i udlandet,« siger Jan Serup Hylleberg.

Professor ved Aalborg Universitet Poul Houmann Andersen er enig i, at eksporten inden for vindmøller vil dreje sig mere og mere over mod tjenesteydelser.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi

»Værdien af vindmøller er under pres. Der er hård konkurrence, og kunderne vil ikke bare have vindmøller; de vil også have servicering af dem. Det bliver en stadigt mere væsentlig del af sektoren, og det er også den vej, man gerne vil gå i et højtlønsland, der gerne vil satse på viden,« siger han.

Vindmølleindustrien beskæftigede knap 30.000 danskere i 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen