Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Vindbranchen sætter pres på underleverandører

De 400 danske underleverandører til vindmølleindustrien har klaret sig godt i de senere år, men nu må flere af dem reducere kapaciteten. I fjor voksede omsætningen 30 procent, men i år får branchen nulvækst.

Virksomheder, som lever af at være underleverandører til vindmølleindustrien, har i de senere år klaret sig bedre og øget eksporten mere end de store vindmølleproducenter. Men mange af dem er nu under pres, fordi finanskrisen har fjernet finansieringsgrundlaget for nye vindmølleprojekter på land.

De danske underleverandører omsatte sidste år for 29 milliarder kroner – en vækst på 28 procent i forhold til året før. Eksporten lå på 15 milliarder kroner. Men i år bliver der tale om nulvækst.

Vindmølleindustriens underleverandører består af virksomheder, som laver styringer, bremsesystemer, elektronik, tårne, vinger og en lang række andre delkomponenter til vindmøller.

De største er L.M.Glasfiber i Kolding og Svendborg Brakes, der ejes af kapitalfonden Doughty Hanson, som netop har fusioneret de to selskaber.

I gruppen af mellemstore leverandører finder man for eksempel K.K. Eletronics i Ikast, Bach Composite i Hurup i Thy og Jupiter Plast på Bogø. De omsætter for mellem 300 og 700 millioner kroner. Desuden findes en lang række små leverandører, som har været med siden vindmølleindustrien opstod i Danmark i slutningen af 1970´erne.

- Flere af vores medlemsvirksomheder blandt underleverandørerne har måttet reducere deres kapacitet, fordi markedet på land er helt dødt. Der ligger masser af projekter i skufferne, men de kan ikke finansieres, siger adm. direktør i vindmølleindustriens brancheforening, Jan Serup Hylleberg.

Derimod har de underleverandører, der leverer til vindmølleparker på havet, det fint. Off-shore-møllerne bygges af de store statsejede elselskaber, der ikke har finansieringsproblemer. I gang internationalt

Blandt den type underleverandører er A2SEA i Fredericia, hvis skibe opsætter vindmøller til havs. A2SEA blev i foråret solgt for 700 millioner kroner af Lønmodtagernes Dyrtidsfond til DONG, der for tiden opfører en række mølleparker til vands. Mange af de danske underleverandører er i gang med en internationalisering, og flere producerer nu komponenter i Østeuropa eller Kina.

- I kraft af deres historie har danske underleverandører stadig fordele frem for konkurrenterne, men udviklingen stiller nye krav til dem om at globalisere deres tilstedeværelse på markederne. Det er en proces, der kræver både kapital og ledelsesressourcer, men mange er i gang, vurderer Vindmølleindustriens Jan Serup Hylleberg.

Det bekræftes af adm. direktør Henning Gammelgaard Jensen, Eltronic i Hedensted, der er formand for vindmøllesektionen i Dansk Eksportforeningen. Eltronic udvikler robotter og produktionsudstyr til vindmøllefabrikker.

- Det er er nødvendigt at internationalisere. Det gør vi selv. Vi har en supportafdeling i Kina. Der er nogle i branchen, der stadig ikke har forstået det budskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen