Berlingske Business

Vestas udvider vind-sortimentet

Vestas
Vestas har udviddet sit sortiment med to nye 2MW møller. Foto:

Vindmøllekæmpen Vestas udvider sit sortiment af mindre møller med to nye modeller til sin 2MW-platform.

Vestas' supersælgende 2 megawatt-platform (MW) udvides to nye møllevarianter, der yderligere sænker prisen for produktion af vindmøllestrøm i de parker, som møllerne særligt egner sig til.

De to nye møllevarianter af platformen, V116-2,0 MW og V120-2,0 MW, tilbyder ifølge selskabet en industriførende pris for den producerede energi - levelised cost of energy - i parker med medium, lave og ultralave vindforhold.

Det er mølletyper, de rer særligt egnede til det amerikanske marked, Indien og Kina, fremgår det af en pressemeddelelse fra selskabet. De to møller installeres med vingeblade med en længe på henholdsvis 57 og 59 meter, og de får en rotordiameter på 116 og 120 meter, som møllernes navne antyder.

»Med V116-2,0 MW og V120-2,0 MW har vi øget 2 MW-platformens årlige energiproduktion med 40 pct., siden den blev lanceret, hvilket understreger vores evne til at føre an med at reducere prisen på energi,« siger Anders Vedel, som er teknologichef hos Vestas, i meddelelsen.

De første leverancer af de ny møller ventes i første kvartal af 2018 for V116-møllen og i tredje kvartal af 2018 for V120-møllen.

2 MW-platformen blev introduceret i 2000, og dette er den femte større opgradering af platformen siden dengang. I alt har Vestas installeret mere end 18.000 møller fra platformen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen