Berlingske Business

Vestas ser stærkt USA-marked ind i 2016

Vestas ansætter 400 arbejdere i Colorado
Arkivfoto: Henning Bagger Foto:

Vestas har historisk travlt på det nordamerikanske marked, hvor selskabet nu beskæftiger 4500 medarbejdere og har kørt sig i stilling til højt aktivitetsniveau også til næste år.

- Vi venter, at det amerikanske marked vil fortsætte med at være stærkt ind i 2016, siger Vestas' kommunikationschef Michael Zarin under en vindmøllekonference i Orlando, Florida, til Ritzau Finans.

Ved indgangen til året havde den amerikanske vindmølleindustri samlet set 12.700 megawatt ny vindmøllekapacitet under konstruktion, hvilket var et rekordhøjt niveau.

Det gode marked skyldes, at mange projekter kvalificerede sig til den vigtige støtteordning PTC før årsskiftet, da den udløb, men også den fortsatte nedbringelse af prisen på vindenergi spiller en stor rolle.

- Blandt de mest betydningsfulde drivkræfter er vindenergiens stigende konkurrencedygtighed. Selvfølgelig er PTC-skatterabatten også et vigtigt støtteværktøj for vindindustrien, siger Michael Zarin.

Vestas

I forhold til sidstnævnte påpeger han, at Vestas' forretningsmodel er bygget til til at kunne absorbere de udsving, der måtte måtte komme i markedet som følge af effekten af ændrede rammebetingelser.

- Vestas forretningsmodel er bygget på fleksibilitet og skalerbarhed, ikke på håbet om, at en eller anden politisk mekanisme vil fortsætte, siger Zarin.

Service er også et stort og voksende forretningsområde for Vestas i USA, hvor selskabet historisk har opsat 13.425 vindmøller med en samlet kapacitet på 13.199 megawatt.

- Servicesektoren vil fortsætte med at drive en masse forretningsaktivitet for os, siger Michael Zarin.

Vigtigheden for Vestas af det amerikanske marked understreges af de sidste to års ordreindgang.

- I både 2013 og 2014 var det vores nummer et marked for nye ordrer. Vores rekordhøje første kvartal 2015 ordreoptagelse var primært drevet af en stærk udvikling i USA så vel som Brasilien, Polen, Sverige og Kina, siger kommunikationschefen.

- USA er åbenlyst er et vigtigt marked, og vores driftsmodel med skalerbarhed og fleksibilitet betyder, at vi kan sikre os ordrer, når markedet er stærkt, men omvendt også at vi kan tilpasse os, når det er mindre attraktivt, siger Michael Zarin.

Han noterer i den forbindelse, at selskabets globale tilstedeværelse sikrer selskabet en stabilitet, der kan afbøde for svingninger eksempelvis på det amerikanske marked.

- Vestas' geografiske diversifikation er en nøglestyrke for os - både på etablerede og nye vindmøllemarkeder. Vi sikrede os ordrer i 31 lande i 2014, hvilket er omkring 35 pct. flere end nogen anden i i industrien. Og i første kvartal i år fik vi ordrer i 20 forskellige lande. Det bidrager til at give vores forretningsmodel modstandsdygtighed, siger Michael Zarin.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen