Berlingske Business

Vestas lurer på kæmpeopkøb i Kina

Pengene strømmer ind i Vestas efter ekstraordinært år
Foto:

Den danske vindmøllekæmpe Vestas sonderer i al hemmelighed muligheden for at få et solidt fodfæste på verdens største marked for vindkraft ved helt eller delvist at overtage United Power, en af Kinas største vindmøllefabrikanter.

Mens Vestas' topledelse udadtil holder fast i, at den danske vindmølleproducent hovedsageligt vil vokse af egen kraft, sonderes i al hemmelighed muligheden for at få et solidt fodfæste på verdens største marked for vindkraft ved helt eller delvist at overtage United Power, en af Kinas største vindmøllefabrikanter.

Det fortæller flere kilder med kendskab til Vestas' og United Powers strategiske overvejelser uafhængigt af hinanden til Finans.

United Power var sidste år verdens sjettestørste vindmølleproducent og installerede ca. 5 pct. af al den nye kapacitet, der blev opsat globalt. Det er lidt mindre end halvt så meget som Vestas.

Ved at overtage United Power helt eller delvist vil Vestas igen komme i spil til førstepladsen som verdens største vindmølleproducent, efter at tyske Siemens har købt spanske Gamesa, og amerikanske General Electric har købt franske Alstom og den danske vingeproducent LM Wind Power.

En kilde tæt på Vestas fortæller til Finans, at en eventuel handel formentlig vil være struktureret, så Vestas overtager aktiemajoriteten i United Power, mens dets ejer - Guodian - beholder en minoritet.

Vestas har ikke svaret på Finans' spørgsmål angående interessen for United Power, men skriver i en mail, at selskabets strategi fortsat er baseret på organisk vækst. Men, tilføjer Michael Zarin, Vestas' kommunikationschef, i en e-mail til Finans:

- I kraft af vores industriledende position og en stærk balance er vi åbne over for andre muligheder for at accelerere vores vækststrategi, hvis de viser sig.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen