Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Vestas kroner fantastisk USA-år med fornem pris

VESTAS
Foto:

Et forrygende år for Vestas krones nu med prisen som årets danske virksomhed i USA, som uddeles af det amerikanske handelskammer i Danmark. Økonomien i USA vil også trække dansk eksport i de kommende år, men usikkerheden omkring den nye Trump-administration er en joker.

Bookmakere laver ikke odds på, hvilket dansk selskab der har klaret sig bedst i USA. Men hvis de gjorde, ville Vestas formentlig ligge på odds 1,01, for vindmølleproducenten har haft et decideret enestående år i USA.

Derfor er det heller ikke den store overraskelse, at Vestas netop har vundet prisen som årets transatlantiske selskab foran Falck, Rockwool og Brdr. Hartmann. Gunstige politiske forhold kombineret med et godt produkt har skabt resultaterne i USA, som var drivende, da Vestas præsenteret sit bedste år nogensinde i 2016, og det har det amerikanske handelskammer i Danmark belønnet med prisen.

»Det er svært at sætte fingeren på én eller to ting, som gør, at vi har klaret os så godt. Men vi tog tidligt en beslutning i Vestas om at lave et meget lokalt produktions- og salgs-setup herovre, og det nyder vi godt af,« siger marketings- og kommunikationsdirektør i Vestas, Morten Dyrholm.

Godt gang i væksten

USA blev meget hårdt ramt af den globale finanskrise, som langt hen ad vejen også havde sit arnested i den amerikanske økonomi. De seneste mange måneder er det dog godt stærkt fremad for USA, der nu igen er et af de lokomotiver, der trækker den globale vækst fremad.

Pengene strømmer ind i Vestas efter ekstraordinært år

Den danske eksport har også nydt godt at de pæne, amerikanske takter, og den samlede vareeksport til USA steg mellem 2014 og 2015 med voldsomme 27,8 pct. – hvilket for et i forvejen stort marked som det amerikanske er enormt meget. Siden faldt eksporten en smule mellem 2015 og 2016, men i år forventer man igen fremgang. Og ifølge den danske ambassadør i USA, Lars Lose, er der umiddelbart ikke noget, der tyder på, at det amerikanske vækstlokomotiv vil tabe fart.

»Det har gået godt for økonomien i nogle år, den er i god vækst, og arbejdsløsheden er relativt lav. Det går rigtig godt, og alle tal, som vi ser, tyder på, at det vil fortsætte. Du kan ikke udelukke - det er faktisk relativt sandsynligt - at den relativt ekspansive finanspolitik, som Trump agter at føre, på kort og mellemlang sigt vil få endnu mere gang i økonomien herovre,« siger Lars Lose.

Usikkerheden i Det Hvide Hus 

Præcis som den danske ambassadør gør det, er det meget svært at tale om USA uden at tale om den stadig nyindsatte præsident, Donald Trump. Der er dårligt gået en uge, uden at et tweet eller en udtalelse fra præsident har påvirket valutamarkedet, aktiekurser og det generelle humør i den globale økonomi.

Trump er valgt på en klar »USA først«-strategi, der blandt andet vil have virksomheder til at producere i USA, hvis de skal sælge deres varer i landet. Et væld af andre udmeldinger gør ikke sigtbarheden bedre for danske virksomheder, men ifølge ambassadør Lars Lose er der ingen panikstemning.

»Det har vi ikke set indtil videre. Der er stadig fuld gang i danske virksomheder, som klarer sig rigtig, rigtig godt. Danske virksomheder holder også hovedet koldt og har is i maven, for det her (Trumps politiske udmeldinger, red.) kan gå begge veje,« siger han.

Vestas Vestas sætter rekord efter ordrerus på årets næstsids

Dermed ikke sagt, at alt er »business as usual« i USA eller på den danske ambassade for sags skyld. Men is i maven er nøgleordet for Lars Lose:

»Der er mange gode grunde til at være bekymret over de udmeldinger, som kommer. Men det, jeg vil pointere, er, at der er et rigtig langt stykke vej fra en udmelding, til den bliver implementeret som lov,« siger han:

»Lige nu er tingene i bevægelse som aldrig før, og der er ingen – heller ikke mig -  som kan lægge hovedet på blokken. Men verden går ikke under, og jeg tror på, at vi kommer til at klare os godt fremover også.«

Tæt på markedet

Hos Vestas har man den samme tro på, at fremtiden i USA også vil være lysegrøn. Den vigtige PTC-ordning, der giver en skattegevinst til ejere af vindmølleparker, løber fire år endnu, og desuden er vindmøllernes pris ved at være et sted, hvor de kan konkurrere uden subsidier.

Andre vindmølleproducenter står imidlertid i præcis samme situation, og for ikke at blive skubbet af pinden som nummer ét i USA kræver det, at man er tæt på kunden.

»Det gælder selvfølgelig alle steder i verden, at det er vigtigt at have gode, tillidsfulde relationer til sine kunder. Men her i USA er der ekstra fokus på at bygge gode bånd med kunderne. Det handler først og fremmest om, at kunderne har tillid til produktet, men den personlige kontakt er ekstremt vigtig, og vores salgsorganisation har virkelig været gode til at dyrke de gode og langvarige kunderelationer,« siger Morten Dyrholm.

Vestas Vestas sætter rekord efter ordrerus på årets næstsids

Trump er i mellemtiden også kommet med udmeldinger om energisektoren, hvor han vil genoplive den hensygnende kulsektor. Desuden er præsidenten ikke en fan af vindmøller i særdeleshed, men Morten Dyrholm og Vestas det roligt på trods af toner om kul og protektionisme.

»Vi er selvfølgelig altid tilhængere af mere frihandel, men når det er sagt, så lever vi i en sektor, hvor der næsten er lige så mange jobs i vindbranchen, som der er i kulbranchen. For USA er det en stor, strategisk industri, og vi producerer langt størstedelen af vores møller i USA, så det er ikke sådan, at vi føler os bekymrede over de ting, som sker,« siger han, »Politik er politik, og alle steder har sine politiske diskussioner.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen