Berlingske Business

Vestas køber amerikansk dataleverandør for 100 mio. dollar

Vestas vilde vækst bremser op i andet kvartal
Vestas har indgået en aftale om at købe amerikanske Utopus Insights, der er leverandør af dataanalyse, for 100 mio. dollar. Foto:

Vestas har indgået en aftale om at købe amerikanske Utopus Insights, der er leverandør af dataanalyse, for 100 mio. dollar.

Det oplyste Vestas lørdag.

Utopus Insights har 15 års erfaring i udvikling af digitale løsninger, en portefølje af innovative digitale produkter, mere end 30 patenter og et team af erfarne dataforskere, energiingeniører, energisoftwareudviklere og meteorologer, oplyses det,

Købesummen vil blive betalt kontant ud af eksisterende midler.

For 2017 ventes Utopus Insights at rapportere en koncernomsætning på under 10 mio. dollar.

Vestas vilde vækst bremser op i andet kvartal

Utopus Insights vil blive indregnet i Vestas' regnskab, når handlen er endeligt gennemført, hvilket ventes at ske i første kvartal i år.

Vestas har som ambition at tilbyde sine kunder digitale løsninger, der kan levere større forudsigelighed, øget produktion af vedvarende energi, mere effektiv drift og bedre integration med elnettet.

»Med opkøbet af Utopus Insights vil Vestas gribe de muligheder, som den fortsatte transformation giver, samt levere hurtigere, mere intelligente og mere holistiske løsninger,« forklarer Vestas.

»Købet af Utopus Insights forbedrer Vestas eksisterende, førende kompetencer inden for dataanalyse og integreret energisoftware,« forklarer Vestas koncernchef, Anders Runevad, i meddelelsen og mener videre, at Vestas med købet bliver i stand til at levere forbedrede prognoser, produktionsoptimering og koordinering mellem kraftværker samt at understøtte det større energisystems øgede optag af vedvarende energi.

ENERGYSTORAGE-CALIFORNIA/

Utopus Insights tilbyder i dag sine kunder i energibranchen fem forskellige typer software og vil fortsætte med at udvikle nye produkter baseret på sine mere end 30 udstedte patenter relateret til energiinnovation.

Utopus Insights vil fortsætte som en selvstændig enhed med separat branding under Vestas Service.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen