Berlingske Business

Verdens våbenproducenter har øjnene rettet mod Danmark

pix
De danske soldater skal have nye køretøjer, og det kan kaste rigtig mange arbejdspladser af sig. Foto:

Danmark står overfor et indkøb af pansrede mandskabsvogne, og valget af producent kan falde allerede fredag. Ordren er den største af sine slags i Europa for tiden.

Efter fem års udvikling og tre års udbudsproces kan spændningen langt om længe blive forløst i de kommende dage. Det danske forsvar skal have op mod 450 nye pansrede mandskabsvogne til en ordrepris, der tælles i mange milliarder. Ordren er den største i Europa lige nu, og det danske valg kan få indflydelse på andre landes indkøb i fremtiden.

Når Folketingets forsvarsudvalg mødes fredag, vil de efter alt at dømme få fremlagt Forsvarets evaluering af de fem finalist-køretøjer. Herefter kan en beslutning om, hvem der får ordren falde relativt hurtigt.

Af samme årsag har nogle af verdens allerstørste våbenproducenter lige nu øjne og ører rettet mod København. Det samme gælder de mange danske virksomheder, der kan nyde godt at reglerne om omkøbskrav, der betyder at de udenlandske virksomheder, der vinder kontrakten, er forpligtet til at købe dele og services af danske underleverandører.

pix

Fynske TenCate er en af de virksomheder, der har tidligere nydt godt af den type aftaler.

»Det har betydet en kæmpe forskel for os. Modkøbskravene betød, at de blev nødt til at snakke med os, men siden hen har de opdaget, at vi faktisk har teknologi og kvalitet, som de gerne vil bruge. Så i dag er vi leverandør uden modkøbskrav. Det var en måde at få sparket døren ind hos globale spillere,« siger adm. direktør Helle Specht.

Og der er virkelig noget at komme efter, fortæller Jens Bauer, seniordirektør for industrialisering og strategi i General Dynamics - en af verdens største våbenproducenter, der blandt andet laver tanks, jagerfly og missilsystemer.

»Jeg tror ikke, danskerne overser, at der findes en forsvarsindustri i landet, som leverer nogle fantastiske teknologier. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation, så vi vælger ikke leverandører efter andre kriterier end kvalitet og teknologi. Vi er ikke interesseret i kortsigtede samarbejder, men langsigtede partnerskaber. Flere af de danske virksomheder, vi har samarbejdet med til danske forsvarsindkøb, bruger vi også til andre ordrer rundt om i verden,« siger han.

Niels Jacobsen

Selvom General Dynamics sidste år havde en omsætning på over 200 milliarder kroner, er det danske udbud langt fra en lille ting. Ligesom de andre tilbudsgivere har de brugt millioner på udvikling af køretøjer til at matche danske krav, testkørsler i Danmark, markedsføring, lobbyarbejder og meget mere.

»Det er uden tvivl en stor og vigtig ordre. Både i forhold til at beløbets størrelse men også på grund af prestigen ved at arbejde med det danske militær, der har et godt ry ruindt om i verden,« forklarer Jens Bauer.

Flere andre lande står overfor tilsvarende indkøb, og der vil uden tvivl blive skelet til det danske valg i den forbindelse.

Nationalbankdirektøren har flere våben at skyde med

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen