Berlingske Business

Verdens største cementselskab presset af svage markeder

FRANCE-SWITZERLAND-ECONOMY-CEMENT-MERGER-HOLCIM-LAFARGE
Lafargeholcim havde sidste år en omsætning på 29,4 mia. schweizerfranc, eller 200 mia. kr., hvilket var 6,2 pct. lavere end i 2014, men 0,1 pct. højere målt på organisk basis. Foto:

Det Paris-baserede cementselskab Lafargeholcim, der er verdens største i sin branche, har haft flad vækst i det forløbne år, mens indtjeningen er faldet. Det er især i slutningen af 2015, at udviklingen har været svag.

Lafargeholcim havde sidste år en omsætning på 29,4 mia. schweizerfranc, eller 200 mia. kr., hvilket var 6,2 pct. lavere end i 2014, men 0,1 pct. højere målt på organisk basis.

17BUSPix-Niels-B-Christians.jpg

Ser man på indtjeningen, var udviklingen endnu svagere, da driftsresultatet før skat, renter og af- og nedskrivninger, EBITDA, faldt med 10,7 pct. til 5,75 mia. schweizerfranc, 39 mia. kr., mens der var tale om et drop på 4,6 pct. organisk.

Selskabet skriver i sit regnskab, at det er udfordrende markedsforhold, som har presset resultaterne. Det gælder især i Brasilien, Kina, Schweiz, Indonesien, Zambia, Nigeria og Aserbajdsjan.

Novo Nordisk fik overskud på 34 milliarder i 2014

Resultaterne var dog helt på linje med aktieanalytikernes forventninger, skriver Bloomberg News.

Lafargeholcim blev dannet sidste år efter en fusion mellem schweiziske Holcim og franske Lafarge. For 2016 regner selskabet med en vækst på 2-4 pct., og selskabet venter fortsat modvind på flere af sine markeder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen