Berlingske Business

Valgkamp skal have produktionsjob i centrum

20INDNiels-B-Christiansen-f.jpg
Overskrift
Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, kræver, at politikerne sætter fokus på de uddannelser, der skal bidrage til, at Danmark kan bevare job i produktionsvirksomheder. Foto: Christian Liliendahl
20INDNiels-B-Christiansen-f.jpg
Overskrift
Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, kræver, at politikerne sætter fokus på de uddannelser, der skal bidrage til, at Danmark kan bevare job i produktionsvirksomheder. Foto: Christian Liliendahl

Niels B. Christiansen, koncernchef for Danfoss, vil have rød og blå blok til at fokusere på produktionsjob i valgkampen.

Helle Thorning-Schmidt, Lars Løkke Rasmussen og andre centrale danske politikere skal bruge valgkampen til at sætte fokus på, hvordan vi bevarer produktion og produktionsjob i Danmark.

20BUSPix-Niels-B-Christians.jpg

Sådan lyder opfordringen fra koncernchef i Danfoss Niels B. Christiansen, netop som politikerne på Christiansborg er ved at geare op til det kommende folketingsvalg.

Niels B. Christiansen er formand for regeringens Produktionspanel, som til maj skal fremlægge forslag til, hvordan vi kan fastholde Danmark som et produktionsland. Timingen gør, at debatten om produktionsarbejdspladserne bør stå centralt i valg­kampen:

»Når man har nedsat Produktions­panelet, er det, fordi temaet er vigtigt, og fordi det skal på dagsordenen,« lyder det fra Niels B. Christiansen. Han håber og tror, at forslagene fra panelet vil indgå i valg­kampen: »Det vil være godt, hvis spørgsmålet om at udvikle og bevare produktion indgår i valgkampen. Det vil øge sandsynligheden for, at politikerne vil arbejde videre efter valget. Mit håb er, at forslagene vil blive grebet af alle partier, så det ikke bliver en kamp mellem blokkene.«Niels B. Christiansen advarer politikerne mod passivitet. I de næste dage deltager han i årsmødet i World Economic Forum i Davos, hvor der vil være kritisk fokus på den svage vækst i Europa. Koncernchefen fra Danfoss understreger, at der fortsat er brug for reformer.

»De reformer, der bliver vigtige i Europa, handler om at øge arbejdsudbuddet. Vi er nødt til at arbejde enten lidt mere eller lidt længere. Vi må ikke komme i den situation, at blot fordi væksten kommer tilbage til en eller halvanden pct., begynder vi at få pseudo-flaskehalse, der får omkostningsniveauet til at gå i vejret. Sker det, bliver vi de facto et nyt Japan.«

GERMANY-SOFTWARE-IT-BUSINESS-EARNINGS-SAP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen