Berlingske Business

USAs regering ude af General Motors

AUTOS-GM/RESULTS
Foto:

Den amerikanske regering solgte mandag sine sidste aktier i bilgiganten GM med et tab på 10 milliarder dollar. Dermed sluttede en historisk industriel redningsaktion.

Det har kostet de amerikanske skatteydere mere end 10 milliarder dollar, men det har været alle pengene værd. Det mener den amerikanske finansminister Jack Lew, som mandags solgte de sidste af statens aktier i bilkæmpen GM, som staten mere eller mindre frivilligt blev medejer af i 2010.

General Motors var i 77 år verdens største bilproducent målt på antal enheder, men mistede posten i katastrofeåret 2007, hvor selskabet tabte 38,7 milliarder dollar. GM fik efterfølgende brug for økonomisk nødhjælp fra den amerikanske regering og fik i den forbindelse øgenavnet »Government Motors« i stedet for General Motors.

GM-konkurs rammer dybt - 1

Krisen i GM, der med bilmærker som Chevrolet, Buick, Cadillac og Opel kæmper med japanske Toyota om at være verdens største bilproducent, førte til en betalingsstandsning. Men efter en gevaldig oprydning med fyringer i titusindvis kunne GM i 2010 gå på børsen med staten som ejer af 61 pct. efter et kapitalindskud på små 50 milliarder kroner.

Siden har staten fået 39 milliarder dollar retur gennem udbytter og aktiesalget, der sluttede i går. Men regeringen er altså tilfreds, trods den tabsgivende investering i redningen af bilgiganten.

»Vores mål var aldrig at opnå en økonomisk gevinst, men at redde bilindustrien. Og det lykkedes,« sagde en talsmand for finansministeriet mandag på et pressemøde efter aktiesalget.

INDONESIA-AUTO/

En konkurs hos GM og Chrysler, som blev solgt til italienske Fiat, ville ifølge tænketanken Center for Automotive Research have kostet mellem 39 og 105 milliarder dollar i tabte skatteindtægter og arbejdsløshedsunderstøttelse.

Dertil kommer, at staten ville have hæftet for GMs pensionsforpligtelser for de tidligere medarbejdere, hvis bilkæmpen var kørt nedenom og hjem. Og så ville en eller flere store konkurser i den amerikanske bilindustri også have haft alvorlige afledte effekter hos et utal af underleverandører over hele USA.

De sidste år er GM for alvor kommet op af grøften igen. Siden børsnoteringen i 2010 har koncernen haft et samlet nettooverskud på 20 milliarder dollar, og alene i år er aktiekursen steget 40 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen