Berlingske Business

USA sikrer Grundfos-boss første stik

Grundfos-sparekniven skærer dybere end først antaget Grundfos
Overskrift
Foto:
 

Grundfos’ topchef, Mads Nipper, har foreløbigt leveret varen ved at fordoble pumpekoncernens indtjening i første halvår. Men har han bare høstet de lavest hængende frugter?

Havde det ikke været for Grundfos’ amerikanske datterselskab, er det ikke sikkert, at Grundfos-topchef Mads Nipper havde smilet så bredt, som han gjorde, da han tirsdag præsenterede udvalgte nøgletal for 1. halvår 2015 på et pressemøde i Bjerringbro.

Mads Nipper satte sig i chefstolen i Grundfos 1. august sidste år, efter at koncernen havde været uden topchef i syv måneder, med det klare opdrag at sætte en stopper for fire år i træk med faldende indtjening.

Foreløbig ser det ud til, at han leverer varen. Grundfos’ resultat før skat landede på 628 mio. kr., hvilket er en fordobling i forhold til første halvår 2014. Det svarer til et resultat målt i forhold til omsætningen på 5,3 pct. i året første seks måneder mod 2,7 pct. i samme periode året før.

Grundfos-sparekniven skærer dybere end først antaget Grundfos

Samtidig lykkedes det Grundfos at øge salget med knap syv pct. målt i kroner til 11,9 mia. kr. Salgsvæksten skal ses i lyset af, at de nye vækstmarkeder Rusland og Kina er i problemer, men også at Indien og Brasilien driller. Til gengæld går det forrygende i USA med 15 pct. omsætningsvækst i lokal valuta.

»Med Kina og Rusland i den form, de har, kan vi prise os lykkelige for, at der er så mange ting, der er lykkedes i USA,« siger Mads Nipper.

Prisstigninger gav pote

Ifølge Mads Nipper står USA også højt på listen, når han skal forklare, hvordan det er lykkedes ham at vende udviklingen i Grundfos’ indtjening allerede efter 13 måneder i chefstolen.

»Dækningsbidraget på vores produkter er steget lidt mere, end vi havde regnet med, og det er ikke valutadrevet, for der er vi ret konservative. Det, vi har gjort, er at hæve priserne nogle steder, især på det amerikanske marked. Her havde vi ganske enkelt for lille en indtjening i forhold til, hvor stort vores marked her. Vores amerikanske landechef har formået at hæve priserne på en række udvalgte områder, uden at det er gået ud over salget,« siger Mads Nipper.

Aaa

En anden forklaring på at indtjeningen går bedre er, at Grundfos har lavet markante turnarounds på to af selskabets mest tabsgivende markeder, Brasilien og Indien. I Brasilien er antallet af medarbejdere næsten halveret, mens kuren i Indien har været at sige nej til tabsgivende ordrer og at hæve prisen.

Fuld effekt af nedskæringer

Det er dog ikke kun strategiske tiltag ude på markederne, der forbedrer indtjeningen. Nedlæggelse af 800 stillinger sidste år har også betydning for, at Mads Nipper kommer flot ud af første halvår. Udgiften til personalereduktionen blev nemlig placeret i regnskabet for sidste år.

»Vi får fuld effekt nu af de personale-reduktioner, vi lavede, fordi der blev hensat til det ved afslutningen. Så på de faste omkostninger er det almindelig tilbageholdenhed og personalereduktioner, der er med til at forbedre indtjeningen. På marginerne er det at sige nej til uprofitable projekter, at sørge for at vi tager ikke-værdiskabende produkter ud, og at gennemføre selektive prisstigninger, hvor vi har kunnet bære det, der gør udslaget,« siger Mads Nipper.

Grundfos

Kan man ikke bare sige, at du har plukket de lavthængende frugter her i første halvår?

»Nej. Teorien bag det, vi har gjort, er ret simpel, men det er eksekveringen ikke. Hvert eneste tiltag kræver en kraftanstrengelse. At skære 800 stillinger væk er, som det også har været fremme, et ledelsesgreb, som stort set alle topchefer griber til. Og det er faktisk også oftest rigtigt at gøre, når noget er sandet lidt til. Men det andet handler om at prioritere og sige, hvad skal vi gøre først, for at det giver størst effekt. Og hvordan finansierer vi det.«

Sidste år sagde du ifølge Børsen, at det var værre end ventet. Vil du nu sige, at det er nemmere at vende skuden, end du regnede med?

»Nej, det jeg sagde sidste år var, at vores margin var mere under pres, end jeg havde regnet med. Det her ligger meget tæt på det, vi havde budgetteret med. Havde vi haft bare en lille smule medvind også øst for Ural, så var salget også gået bedre. Men det er lykkedes os at kompensere for det ved både at holde vores marginer og omkostninger godt i ave,« siger Mads Nipper, der glæder sig over, at de mange initiativer, der er sat i søen, indtil nu ser ud til at give pote.

Men Grundfos er ikke i mål endnu?

»Forandring tager tid. Der er rigtig mange mennesker i Grundfos, der arbejder hårdt på at forbedre forretningen. Der er damp på kedlerne, man skal aflære vaner og lære nogle nye vaner. Vi kæmper hårdt med det i positiv forstand,« siger Mads Nipper.

TV: Ros til Mads Nipper

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen