Berlingske Business
17:42

USA og Asien trækker dansk designklenodie ud af krisen

Jakob Holm
Jakob Holm.

Møbelproducenten Fritz Hansen rejser sig efter flere år med krise og leverer det bedste resultat i selskabets 144-årige historie. Stor sult efter ikoniske møbler som 7eren og Ægget i USA og Asien giver rekordregnskab.

Møbelproducenten Fritz Hansen gør comeback, efter at krisen ramte selskabet som en hammer. Efter en række boomår i 00erne, hvor forbrugerne åd af den bugnende friværdi og købte Arne Jacobsen- og Hans J. Wegner-møbler i stor stil, fik finanskrisen fra 2009 og frem forbrugerne til at holde igen og vende Fritz Hansens designklassikere ryggen.

Det er ovre nu.

Møbelklassikerne er blevet pudset op, og Fritz Hansen kan nu i et regnskab, der offentliggøres i dag, tirsdag, vise den bedste indtjening nogensinde i virksomhedens mere end 140 år lange historie.

TIL BM BOL FORSKUD HAVEUDSTILLING.

Driftsindtjeningen (EBITDA) næsten fordobles fra 70 mio. kr. i 2014 til 130 mio. kr. sidste år. Det sker vel at mærke ud af en omsætning, der voksede 17 pct. til 560 mio. kr., så evnen til at tjene penge er voldsomt forbedret i Fritz Hansen, der ud over Jacobsen og Wegner også har møbler fra bl.a Poul Kjærholm og Piet Hein på paletten.

»Vi føler, vi er forbi krisen. Vi har stadig lidt at indhente på omsætningen, men ellers er vi klart en bedre virksomhed i dag, end vi var for seks-syv år siden,« siger Jacob Holm, der er adm. direktør i Fritz Hansen.

I år budgetterer Fritz Hansen med en omsætningsvækst på ca. ti pct., så omsætningen når op over 600 mio. kroner. Det skal bl.a. ske via åbningen af nye såkaldte flagship-stores, som er ejet af Fritz Hansen, og som kun forhandler møbler herfra.

Ekspansion i udlandet

I efteråret sidste år åbnede Fritz Hansen i Milano, og i løbet af de næste fire måneder åbner møbelproducenten nye, store butikker i San Francisco, Tokyo og København.

»Vi er nu bedre i stand til at forfølge den vækststrategi, vi har haft de senere år. Det handler om, at vi er blevet bedre til at forstå og håndtere, at vi både henvender os direkte til forbrugerne og samtidig også til professionelle kunder, der bruger vores møbler i virksomheder og på kontorer. Det skal gribes an forskelligt, og det er vi blevet bedre til,« siger Jacob Holm.

Mandag: Dansk Design

Fremgangen i 2015-regnskabet skyldes bl.a. overraskende stor vækst i USA og i Fjernøsten. Overraskende, fordi det ikke ligefrem er nye vækstmarkeder for producenten af de danske møbelklassikere. Alligevel har Fritz Hansen ramt en ny vækstbølge der.

»Nej, det er ikke ligefrem nye markeder. Men selv om vi har været der i mange år, er vi jo kun en lille dråbe i havet i de meget store markeder. Ser man på det nordamerikanske møbelmarked, er vi forsvindende små i den store sammenhæng. Vi skal være i stand til at få fat i et vist antal meget store byer på vest- og østkysten i USA samt i de store byer i Asien. Vi skal simpelthen øge vores kendskabsgrad, og så er der mere vækst at komme efter på de markeder,« siger Jacob Holm.

Boblen brast efter vild tid

Fritz Hansen er stadig store på den danske hjemmebane, men ikke så store som for ti år siden.

»De gode, gamle dage kommer aldrig tilbage. Boligboblen i Danmark gjorde jo i den grad, at vi kunne sælge mange møbler herhjemme. Det kommer nok ikke igen i samme omfang. Men vi voksede dog ti pct. i Danmark i 2015, så der er vækst at komme efter her også i takt med, at boligmarkedet normaliseres herhjemme,« siger Lars Torpe Madsen, der er koncernfinansdirektør i Fritz Hansen.

design pris

Den helt store sællert i Fritz Hansen er fortsat den ikoniske 7er-stol designet af Arne Jacobsen i 1955, som herhjemme er hvermandseje både i et utal af private hjem og i mange kantiner. 7er-stolen fyldte 60 år sidste år, og den solgte her ekstra godt, bl.a. fordi den kom i en eksklusiv jubilæumsudgave i lyserød med stel betrukket med 24 karat guld.

Blandt de nye storsællerter i Fritz Hansen finder man ifølge direktøren møbler af den spanske designer Jaime Hayón, hvis øreklapstol Ro eksempelvis er blevet en pæn succes for den danske møbelproducent med hovedsæde i Allerød.

charlotte rønhof

Efter nogle magre år under krisen, hvor der ikke var så mange penge til at udvikle og investere i nye produkter, er der nu mere fokus på at at investere i fremtiden i Fritz Hansen.

Men salget i virksomheden fordeler sig stadig sådan, at klassikerne står for to tredjedele af den samlede omsætning, mens nyere produkter står for ca. en tredjedel.

Nye møbler og klassikere

»Der var en periode i 2009-11, hvor vi havde brug for at stramme op, og det gik ud over produktudviklingen og vores investeringer i nye møbler. Det rammes man jo så af nogle år senere, men det er vi ude over nu, og vi investerer mange penge i nye møbler og i videreudviklinger af klassikerne,« siger Jacob Holm.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen